درباره فعالیتهای هسته‌ای‌

آمریکا به ایران یک هشدار «خصوصی» ارسال کرد

: یک رسانه آمریکایی مدعی شد آمریکا ماه گذشته به طور خصوصی به ایران در مورد برخی فعالیت‌های هسته‌ای هشدار داده است.

آمریکا به ایران یک هشدار «خصوصی» ارسال کرد

سایت خبری اکسیوس روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه مدعی شد که ایالات متحده، ماه گذشته درباره فعالیتهای هسته‌ای ایران یک هشدار «خصوصی» برای سران جمهوری اسلامی ارسال کرده است.

 این وب‌سایت به نقل از سه مقام آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود افزود: «ایالات متحده در این پیغام نگرانی جدی خود از فعالیتهای توسعه اتمی جمهوری اسلامی و تلاشهایش برای تولید سلاح هسته‌ای را ابراز کرده و خواستار توقف این اقدامات شده است.»

باراک راوید خبرنگار امنیتی اسرائیلی، با انتشار گزارشی در آکسیوس به نقل از ۳ مقام مطلع آمریکایی و اسرائیلی مدعی شد که دولت بایدن ماه گذشته یک هشدار خصوصی به ایران ارسال کرده و در آن نگرانی‌های جدی خود را درباره فعالیت‌های تحقیق و توسعه در ایران که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده شود، ابراز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی از نصب دستگاه‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم در سایت اتمی فردو خبر داد اما اذعان کرد این دستگاهها هنوز راه‌‌اندازی نشده است.

ایران دو هفته پیش از آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد که قصد دارد با افزودن هشت آبشار از سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر-۶» در فردو، ظرفیت غنی‌سازی خود در سایت را به سرعت افزایش خواهد داد.

بنا بر مدعای این گزارش، آمریکا و اسرائیل در ماه های گذشته "فعالیت‌های هسته‌ای مشکوکی" از طرف دانشمندان ایرانی را شناسایی کرده‌اند و نگرانی‌های مشترک خود را از این بابت به اشتراک گذاشته‌اند.  بنابر این مدعا، دانشمندان ایرانی در حال انجام مدل‌سازی‌های کامپیوتری و تحقیقات متالورژیکی بودند که می‌توانست برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

مقامات آمریکایی به باراک راوید گفته‌اند که دولت بایدن نگرانی‌های خود از فعالیت های مشکوک هسته ای ایران را چند هفته پیش از طریق یک کشور ثالث و نیز از کانال مستقیم به ایرانی‌ها منتقل کرده است.

بنا بر اذعان مقامات آمریکایی، ایرانی‌ها در واکنش به این پیام محرمانه و خصوصی آمریکا، توضیحاتی درباره این فعالیت‌های هسته‌ای داده و تاکید کرده اند که هیچ تغییری در سیاست‌ هسته ای آنها ایجاد نشده و آنها روی سلاح هسته‌ای کار نمی‌کنند.

منبع: انتخاب

دیگر رسانه ها

کدخبر: 146554

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر