دلار بار سفر بست |قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان رسید

ابتدای این هفته دلار دوباره افزایشی شد. درست مانند روزهای ابتدایی هفته گذشته. زمانی که دلار تا محدوده 49 هزار و 900 تومان پیش رفت و پس از آن عقب نشست.

دلار بار سفر بست |قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان رسید

طبق ادعای برخی از بازیگران ارزی،  قیمت دلار  در بازار امروز به سمت مرز حساس ۵۰ هزار تومان خیز برداشت و تا نزدیک این کانال بالا رفت. البته عده‌ای هم مدعی بودند که دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان هم شد. ابتدای این هفته دلار دوباره افزایشی شد. درست مانند روزهای ابتدایی هفته گذشته. زمانی که دلار تا محدوده ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان پیش رفت و پس از آن عقب نشست.

امروز ۱۸ شهریور ماه هم قیمت دلار کار خود را در کانال ۴۹ هزار و ۸۸۰ تومانی آغاز کرد. اما دلار تنها در بازار تهران افزایش قیمت نداشت. قیمت دلار در سلیمانیه به ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان و در بازار هرات به ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است. معامله‌گران می‌گویند اگر دلار سلیمانیه وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شود، راه برای ورود دلار به این کانال باز می‌شود.

اما دسته دوم معامله‌گرانی قرار دارند که معتقدند بازارساز از خرداد ماه تاکنون با هر شیوه‌ای که بوده توانسته قیمت دلار را در محدوده ۴۹ هزار تومان حفظ کند و در هیچ شرایطی اجازه نداده دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شود. به عبارتی به نظر می‌رسد که دلار مطلوب بازارساز، دلار ۴۹ هزار تومانی است و در مقابل دلار ۵۰ هزار تومانی خط قرمز بازار است و بازارساز به هیچ وجه اکنون اجازه نمی‌دهد که دلار وارد کانال بالاتر شود.

گمانه دوم زمانی تقویت می‌شود که بدانیم از خرداد ماه که قیمت دلار کانال ۵۰ هزار تومان را از دست داد، این اسکناس بارها برای ورود به کانال ۵۰ هزار تومان خیز برداشت و در موارد حتی موفق شد در این کانال قیمتی بماند اما در نهایت بازارساز قیمت دلار را به زیر کشاند و توانست آن را در نیمه نخست کانال ۴۹ هزار تومان نگه دارد. به عبارتی در چند ماه گذشته دلار همیشه به کانال ۴۸ هزار تومان نزدیک‌تر از کانال ۵۰ هزار تومان بوده است.

نزدیکی به کریدور ۵۰ هزار تومانی این گمانه را به وجود آورده که قیمت دلار حرکت آهسته و پیوسته صعودی خود را آغاز کرده است. کارشناسان اقتصادی همواره به اثر افزایشی تقاضا بر بازار ارز در نیمه دوم سال جاری تاکید می‌کنند. به اعتقاد آنها رشد تورم و نقدینگی در نیمه دوم سال در قیمت دلار نمود پیدا می‌کند.

این در حالی است که به گفته آنها از پرش‌های قیمتی در صورتی که اخبار خاصی روانه بازار نشود نیز خبری نیست. آنها روندی آهسته و پیوسته در نیمه بالایی کریدور ۵۰ هزار تومانی را برای دلار پیش‌بینی می‌کنند.

امروز محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن ابراز خرسندی از جایگزینی دینار به جای دلار و یورو، در پیامی از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان اربعین و از مدیریت مدبرانه مسئولان ارزی بانک مرکزی، تشکر کرد.

طبق اعلام رئیس بانک مرکزی، دلار از مبادلات غیرتجاری و سیاحتی در ایام اربعین حذف شد. سیاستی که بانک مرکزی قصد دارد در مبادلات مالی سایر کشورهای منطقه اعمال کند. در حالی که انتظار می‌رفت با حذف تقاضای دلار اربعین، قیمت این اسکناس ثابت بماند با این وجود قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی در حال پیشروی است.

سرکشی دلار در نیمه دوم سال؟

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با نزدیکی به انتهای تابستان دلار سرکش‌تر می‌شود به تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شده و سیاست‌های سیاست‌گذار نیز تایید می‌کند که دستش بسته است.»

وی با بیان اینکه سیاست‌گذار در حال عقب‌نشینی از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است، خاطرنشان کرد: «هر چند من این اقدام را با لحاظ‌کردن سیاست‌های حمایتی از دهک‌های آسیب‌پذیر، درست می‌دانم اما وقتی سیاست‌گذار در این بازه زمانی در حال عقب‌نشینی است، نشان‌دهنده دست خالی نهاد تصمیم‌گیر است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود می‌کند، افزود: «اگر قیمت در کریدور بالاتر تثبیت شود، این شروع یک روند صعودی جدید است.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش ذاتی دلار در حدود ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است، خاطرنشان کرد:« امیدوارم که این سیاست عقلانی حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با عدم سرکوب قیمت دلار همراه شود؛ سیاست‌گذار اجازه حرکت آرام به سمت ارزش ذاتی دلار را بدهد تا فنر این اسکناس فشرده‌تر نشود و شاهد سقف جدید در نیمه دوم سال نباشیم.»

حق‌شناس در ادامه گفت: «اگر سیاست‌گذار اصرار بر سرکوب قیمت دلار داشته باشد متاسفانه ما در نیمه دوم سال سقف جدیدی برای این اسکناس خواهیم داشت.»

وی خاطر نشان کرد: «فکر می‌کنم آٰرام آرام باید شاهد ورود دلار به کریدور ۵۰ هزار تومان باشیم و شاید در هفته جاری، با توجه به اینکه تقاضای دلار به خاطر مسافرت‌های آخر تابستان مقداری تشدید شده، این اتفاق بیفتد.»

سردرگمی معامله‌گران در اخبار متناقض نفتی

امروز تسنیم در گزارشی به ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی جریمه دو میلیون دلاری یک شرکت نفت‌کش یونانی به دلیل حمل نفت ایران پرداخته بود. این در حالی است که بلومبرگ چندی پیش مدعی شده بود که دولت جو بایدن به یک توافق پنهان نفتی با ایران دست یافته است و اکنون ادعای دیگری مطرح شده که از تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از افزایش فروش نفت ایران حکایت دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده مطابق با اسنادی که به رویت این رسانه آمریکایی رسیده شرکت مذکور با پرداخت ۲.۴ میلیون دلار جریمه بابت تلاش برای انتقال و فروش نفت تحریم‌شده ایران و همچنین تعلیق مراقبتی به مدت سه سال موافقت کرده است.

با وجود اینکه در هفته‌های گذشته موضوع توافق نانوشته ایران و آمریکا، امید فعالان اقتصادی برای کاهش قیمت دلار را افزایش داده بود این تناقض در اخبار، هر گونه آینده‌نگری در رابطه با قیمت دلار را غیرممکن کرده است.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه افزایش داشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد و رشد ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه با رقم ۴۹ هزار و ۹۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز ۸۰ تومان افزایش داشت و با رقم ۱۳ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد.

 هفته مهم برای معامله‌گران دلار!

قیمت دلار از روز گذشته روند صعودی گرفته و در معاملات نقدی با قیمت 49 هزار و 880 تومان معامله شد. این افزایش قیمت در حالی است که قیمت دلار در کشورهای همسایه هم صعودی بود. افزایش قیمت دلار در کشورهای همسایه چه تاثیری بر بازار ارز ایران دارد؟

کارشناسان اقتصادی هم معتقدند حداقل تا پایان تابستان قیمت دلار در محدوده کنونی باقی می‌ماند و اگر دلار وارد کانال 50 هزار تومان هم شود این حضور موقتی است.

اما از طرف دیگر این را هم باید در نظر داشت که اگر بازارساز نتواند دلار را در کانال فعلی حفظ کند، سیگنال مهمی به معامله‌گران داده و احتمال رشد بیشتر قیمت دلار وجود دارد.

با این حال نتواست در این محدوده دوام بیاورد و نیمه ظهر امروز در زمان نگارش این گزارش در حول و حوش 49 هزار و 850 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر پنجشنبه رشد تقریبا 200 تا 400 تومانی را نشان می دهد.

 

فعالان اقتصادی از چند منظر مختلف دلیل رشد قیمت دلار در بازار امروز را بررسی کردند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اولین دلیلی که باعث شد سطح تقاضا برای دلار در بازار امروز بالا برود، نوسان صعودی آن در معاملات پشت خطی جمعه شب بود. اسکناس آمریکایی شب گذشته به سمت مرز 50 هزار تومان خیز برداشت و همین امر موجب شد معامله گران با تصور اینکه قیمت دلار امروز شنبه صعودی می شود روانه بازار شوند. 

حمایت دلار هرات از تهران

البته امروز قیمت دلار در هرات هم زیر پای دلار تهران نشست و بر قدرت افزایشی های تهران افزود. نرخ دلار در هرات امروز با گپ مثبت 300 تومانی باز شد و در ساعات اولیه شروع به کار بازار تا سطح 49 هزارو 750 تومان رشد کرد و در نیمه ظهر هم در همین حوالی معامله شد. 

از سوی دیگر نرخ حواله درهم نیز امروز با رشد 110 تومانی نسبت به دو روز قبل به یک قدمی مرز مقاومتی 13 هزار و 800 تومان رسید. نرخ برابری درهم به دلار در نیمه کانال 50 هزار تومان قرار دارد.

گروهی از معامله‌گران تصور می‌کنند حباب مثبت درهم نسبت به دلار، قیمت را به بالا نوسان داده و به‌خاطر همین روند این بازار برای دلار مهم است.مقاومت مهم درهم 13 هزار و 800 تومان است که در صورت تثبیت بالای آن قیمت دلار هم می‌تواند در 50 هزار تومان پیشروی کند.

قیمت طلای آبشده که در معاملات پشت خطی جمعه شب در محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومان به کار خود پایان داده بود در آغاز بازار امروز تا 10 میلیون و 245 هزار تومان بالا رفت اما در ادامه معاملات تا سطح 10 میلیون  و 215 هزار تومان پایین آمد. بررسی تکنیکالی نمودار طلای آب‌شده نشان می‌دهد که محدوده 10 میلیون و 300 هزار تومان مقاومت پیش‌روی طلای آب شده است. 

در کنار طلای آبشده،  قیمت طلا 18 عیار  امروز رشد محدودی را تجربه کرد و  درحدود 2 میلیون و 356 هزار و 700 تومان نرخ گذاری شد.در بازار سکه هم  قیمت سکه امامی در مقایسه با دو روز قبل تقریبا 50 هزار تومان رشد کرد و به 28 میلیون و 200 هزار تومان رسید. 

 

منبع: اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105351

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر