«مس» امنیتی شد

گم شدن یکی از مهم‌ترین خبرهای معدنی لابه‌لای انبوهی از رویدادهای داخلی و بین‌المللی، هرگز از اهمیت آن نخواهد کاست. طی ماه‌های اخیر و مشخصاً از نیمه دوم سال جاری میلادی، جایگاه یک فلز در عرصه جهانی چند پله جابه‌جا شد

 «مس» امنیتی شد

 محمد رضایی روزنامه نگار برجسته اقتصادی در یادداشتی نوشت ؛  گم شدن یکی از مهم‌ترین خبرهای معدنی لابه‌لای انبوهی از رویدادهای داخلی و بین‌المللی، هرگز از اهمیت آن نخواهد کاست. طی ماه‌های اخیر و مشخصاً از نیمه دوم سال جاری میلادی، جایگاه یک فلز در عرصه جهانی چند پله جابه‌جا شد و با قوانینی که مهم‌ترین بازیگران اقتصاد و صنعت تدوین کردند، «مس» یک سر و گردن قد کشید.

 احتمالاً آینده‌پژوهان به نتایجی در خصوص معدن دست یافتند که این گونه در زیر پوست جهان معدن رخدادهایی در حال وقوع است؛ تکاپوهایی که در نهایت به ارتقای وضعیت صنعت مس ایران به‌عنوان یکی از تولیدکننده‌های مؤثر مس و مالک بزرگترین معدن روباز مس خاورمیانه نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 زمان اندکی لازم بود تا درست بعد از اقدام اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، چین و کانادا، حالا آمریکا هم به این فهرست بلندبالا بپیوندد و مس را در فهرست فلزات «حیاتی و امنیتی» قرار دهد، پیش‌تر اتحادیه اروپا هم با ابلاغ قانون از «مس» به‌عنوان ماده امنیتی برای اقتصاد و صنعت یاد کرده بود. اینکه چرا چنین شد و چرا بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به یک‌باره دست به چنین اقدامی زدند، همان سؤال و موضوعی است که در میان حجم بزرگی از اخبار این روزها دفن شد.

 اتفاق جالبی افتاد و آنچه موجب شده تا فلز سرخ این چنین مورد توجه برخی کشورهای جهان قرار گیرد چیزی نیست جز استفاده چشمگیر صنایع درگیر با انرژی‌های نو از مس.

 مس از مهم‌ترین ماده موردنیاز جهان برای مهار گرم‌شدن زمین و کاهش انتشار آلاینده‌ها به شمار می‌رود؛ استفاده گسترده از مس در تراشه‌های هوشمند، باتری‌های بردبلند، زیرساخت‌های انرژی و ادوات انتقال انرژی پاک، شاهدی بر این مدعاست.

 بدون شک با تصمیم کانادا و اتحادیه اروپا و نیز آمریکا در برجسته کردن جایگاه فلز سرخ به‌عنوان یکی از فلزات حساس، حیاتی و کمیاب، شاهد تحولی در عرضه و تقاضای این فلز راهبردی و تأثیر مستقیم آن در بازار آینده آن خواهیم بود.

 در چنین وضعیتی و با توجه به اهمیت روزافزون فلز مس و چشم‌انداز خیره‌کننده آینده بازار این محصول، بدون تردید جایگاه ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده مس در تحولات بین‌المللی بسیار پررنگ‌تر خواهد و برجسته‌تر خواهد شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109592

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر