رپورتاژ

صفر تا صد روش نصب پشم سنگ

تفاوتی ندارد چه در تابستان باشید یا چه زمستان، حتما برایتان پیش آمده است که بیرون از منزل به علت نارضایتی از شرایط محیطی یا آب و هوایی گفته‌اید: "هیچ کجا خانه خود آدم نمی‌شود". تنها دلیل گفتن این جمله، وجود شرایط ایده آل در منزل است که شامل دمای مناسب در فصول مختلف، نبود آلودگی صوتی و غیره خواهد بود.

تفاوتی ندارد چه در تابستان باشید یا چه زمستان، حتما برایتان پیش آمده است که بیرون از منزل به علت نارضایتی از شرایط محیطی یا آب و هوایی گفته‌اید: "هیچ کجا خانه خود آدم نمی‌شود". تنها دلیل گفتن این جمله، وجود شرایط ایده آل در منزل است که شامل دمای مناسب در فصول مختلف، نبود آلودگی صوتی و غیره خواهد بود.

با انجام یک عایق بندی استاندارد برای خانه علاوه بر داشتن شرایط مطلوب، در هزینه مصرف انرژی نیز صرفه جویی قابل توجهی خواهید داشت. همانطور که می‌دانید بهترین و مناسب‌ترین نوع عایق برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و در امان ماندن از آلودگی‌های صوتی بیرون، پشم سنگ است. پیش از آنکه درباره راهنمای نصب پشم سنگ صحبت کنیم، بهتر است مروری بر چیستی پشم سنگ داشته باشیم.

صفر تا صد روش نصب پشم سنگ

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ را می‌توان در بین شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین عایق‌ها معرفی نمود که به واسطه کارایی و ویژگی‌های خود، مصرف کنندگان زیادی دارد. پشم سنگ با تحمل دمای بالایی که دارد و همچنین تراکم زیاد خود، نوعی عایق صوتی-حرارتی محسوب می‌شود. همچنین این عایق می‌تواند حجم زیادی از رطوبت را درون خود نگه دارد و از عبور آن جلوگیری کند.

پشم سنگ انواع مختلفی دارد، از جمله پشم سنگ رولی، پشم سنگ تخته ای، پشم سنگ گلخانه ای، پشم سنگ پتویی و پشم سنگ لوله ای را می‌توان نام برد. این محصول به تفکیک نوع خود از ورقه ای از آلومینیوم و الیاف سنگ بازالت و یا فقط الیاف سنگ بازالت تشکیل شده است. 

نکات قابل توجه در نصب پشم سنگ 

قبل از نصب پشم سنگ بهتر است که به نکات زیر توجه کنید که به تفکیک برای شما نام برده خواهد شد:

  • قبل از شروع کار حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. (استفاده از لباس کاملا پوشیده، ماسک تنفسی استاندارد و عینک)
  • علاوه بر فرد متخصص که نصب چشم سنگ را انجام می‌دهد، افراد حاضر در آن محل نیز باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
  • در صورت نداشتن ابزار مورد نیاز، از ابزار‌های غیر استاندارد و جایگزین استفاده نکنید.
  • در صورت امکان برای فضا تهویه مناسب در نظر بگیرید. (باز گذاشتن درب و پنجره‌ها)
  • از هم سطح بودن سطح اجرای کار مطمئن شوید.
  • بعد از اتمام کار حتما تکه‌های دور ریز کوچک را جمع آوری کنید.
  • بعد از نصب پشم سنگ، دست‌ها و نقاط تماس را با آب سرد بشویید.

چگونه پشم سنگ را اصولی نصب کنیم؟

همانطور که اشاره شد، پشم سنگ انواع مختلفی دارد و برای صنایع مختلف تولید می‌شود که مرکز فروش پشم سنگ در تهران آن را به مشتریان عرضه خواهد کرد. در نتیجه تفاوت‌هایی در نصب هر نوع با نوع دیگری وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز و هدفتان، محصولی مطابق با کار خود را تهیه کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع پشم سنگ‌ها و توضیحات تکمیلی پیرامون آن می‌توانید از سایت عایق شاپ که یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولید و عرضه پشم سنگ است، استفاده کنید.

صفر تا صد روش نصب پشم سنگ

نصب پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت

از این نوع پشم سنگ در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز، پالایش، صنایع فولاد، صنایع سیمان و عایق کاری استفاده می‌شود که مراحل نصب آن به شرح زیر است:

  1. ابتدا باید از بی نقص بودن سطح مورد نظر مطمئن شوید.
  2. پشم سنگ را با توجه به مساحت مورد نظر و پایه‌های بستر با ابزار مناسب و استاندارد برش دهید.
  3. عایق پشم سنگ پتویی را روی سطح مورد نظر قرار داده و به کمک اتصالات، روی بستر محکم کنید. (در صورتی که سطح عمودی است، نصب اتصالات را از بالا شروع کنید.)
  4. بعد از قرار دادن پشم سنگ روی سطح، لبه‌های آن را نواربندی کنید و به خوبی فشار دهید تا به همدیگر متصل شوند. در صورت وجود قسمت‌های کوچک که پوشش داده نشده‌اند، پشم سنگ را به میزان مورد نیاز برش دهید و در قسمت مورد نظر جایگذاری کنید.

نصب پشم سنگ لوله ای

کاربرد پشم سنگ لوله ای در عایق بندی سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع است و در ادامه به نحوه نصب پشم سنگ لوله ای می‌پردازیم:

  1. در مرحله اول باید از عدم نشتی لوله مورد نظر مطمئن شوید.
  2. از انجام مراحل آماده سازی اطمینان حاصل کنید.
  3. در صورتی که عایق بندی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از دو لایه عایق پشم سنگ لوله ای استفاده نمایید.
  4. با توجه به نحوه قرارگیری لوله (عمودی یا افقی) عایق را به درستی دور آن قرار دهید.
  5. بعد از قرار دادن پشم سنگ لوله ای، از سیم‌های گالوانیزه ای برای محکم کردن آن استفاده کنید.

نصب پشم سنگ تخته ای

از موثرترین عایق‌ها، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در منازل است که از آن در عایق بندی سقف، دیوارها و کف استفاده می‌شود که در زیر به نکات نصب آن اشاره می‌کنیم:

  1. از تمیز بودن سطح کار برای چسبندگی بیشتر و قرارگیری درست پشم سنگ مطمئن شوید.
  2. سطح کار را از لحاظ هم سطح بودن چک کنید. در صورتی که سطح قرارگیری عایق هم سطح نیست، به وسیله ملات و یا لایه نازکی از عایق، آن بخش را یکدست نمایید.
  3. شیار شروع را ۱۵ سانتی متر بالاتر از زمین، بر روی سطح کار نصب کنید.
  4. چسب مناسب پشم سنگ تخته ای را با مقدار مناسب آب (نسب به مقدار چسب) در دو مرحله به آرامی‌ مخلوط کنید. (لازم است بین دو مرحله ۵ دقیقه به چسب استراحت بدهید)
  5. پس از مطمئن شدن از تمیز بودن سطح پشم سنگ، تمام نقاط آن را به چسب آغشته کنید، به طوری مقدار مناسبی از چسب روی سطح عایق باشد.

نصب پشم سنگ گلخانه ای یا هیدروپونیک

اغلب گلخانه داران و کشاورزان از این نوع پشم سنگ برای اجرای کشت بدون خاک استفاده می‌کنند که به صورت زیر است:

  1. پشم سنگ به صورت کیسه ای با توجه به سایز گیاه و دوره کشت آن درست می‌شود، به طوری که گیاه درون آن قرار بگیرد.
  2. مواد مغذی را با توجه به نوع گیاه، به صورت قطره چکانی به گیاه دهید.
  3. در این سیستم باید گیاه را به تکیه گاه بیرون از پشم سنگ متصل کنید، به نحوی که ریشه گیاه در محلول شناور باشد.
  4. گیاه را در مکانی قرار دهید که نور به درون ظرف نفوذ نکند.

نصب پشم سنگ رولی

از این نوع پشم سنگ برای عایق بندی سقف و دیوارهای سوله‌های کارخانه‌ها استفاده می‌شود، همچنین می‌توان در سیستم‌های تهویه نیز استفاده کرد. برای نصب پشم سنگ رولی بر روی دیوار و سقف سوله، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از وجود تسمه‌ها در عرض مناسب بر روی سطح نصب پشم سنگ مطمئن شوید.
  2. پشم سنگ را از قسمت میله فلزی نصب کنید.
  3. با ابزار‌ها عرض پشم سنگ رولی را محکم نمایید.
  4. ورق پوششی را حتما نصب کنید.

صفر تا صد روش نصب پشم سنگ

نتیجه گیری در خصوص نصب پشم سنگ

خرید پشم سنگ را می‌توان از کارآمد‌ترین نوع عایق‌ها به حساب آورد، زیرا از آن می‌توان به عنوان عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی استفاده کرد. همچنین با مقدار کمتری از انرژی و هزینه، می‌توان به راحتی دمای محیط را متناسب با آن تعیین کرد.

برخورداری از همه این مزایا فقط در صورتی قابل تحقق است که شما با توجه به نیازتان، مشاوره مناسبی در زمینه نصب پشم سنگ دریافت کنید و مراحل اجرا را نیز به یک شخص متخصص بسپارید که نیاز است تحقیقات خوبی را در این زمینه انجام دهید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144138

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر