چگونه در تله باج دهی عاطفی نیفتیم؟

افراد مهربان اگر از مرزهای این ویژگی رفتاری عبور کنند وارد حریم‌های دیگر که مهمترین و نزدیکترین‌شان «باج‌دهی عاطفی» ست، می‌شوند.

چگونه در تله باج دهی عاطفی نیفتیم؟

مهربانی یکی از ارزنده‌ترین خصوصیات اخلاقی است که دارنده آن، به واسطه همین ویژگیِ پسندیده در گروه‌های مختلف خانوادگی، دوستانه و اجتماعی، اغلب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. از این رو، به مهربان بودن و مهربانی نسبت به دیگران، بسیار سفارش و توصیه شده است.

با این حال، قانون اعتدال در اخلاق نیز شامل مهربانی به عنوان یک خصوصیت اخلاقی نیز می‌شود. یعنی برای مهربان بودن و مهربانی باید حد و مرزی قائل شد. در واقع، استانداردِ این صفتِ رفتاری به اندازه خودِ صفت، فضیلت و بااهمیت است.

باج دهی عاطفی

هشدار به افراد مهربان

با این مقدمه کوتاه به گفت و گو با «صادق اسماعیلی»، روانشناس و رفتاردرمانگر می‌پردازیم. اسماعیلی در این باره می‌گوید: «افراد مهربان اگر از مرزهای این ویژگی رفتاری عبور کنند وارد حریم‌های دیگر که مهمترین و نزدیکترین‌شان «باج‌دهی عاطفی» ست، می‌شوند. در این شرایط، دیگر آنها، مهربان نیستند بلکه افراد ضعیف و محتاجِ توجه و تاییدِ احساسی هستند.» اسماعیلی تاکید می‌کند: «اصلی‌ترین تفاوت مهربانی و باج‌دهی عاطفی این است که فردِ مهربان از سرِ آگاهی و کاملا همدلانه و به دور از هیچ انتظار و توقعِ بازگشتی، نسبت به دیگران، مهر و محبت نشان می‌دهد. فرد مهربان، دامنه مهر و محبت خود را تا جایی می‌گستراند که آسیبی متوجه خود و سایر اطرافیان نباشد. حال آنکه فرد باج‌دهِ عاطفی، بدون توجه به نیازها و توانایی‌های خود، مدام و در هر شرایطی در حال سرویس دادن به دیگران است. او خود را بی‌هیچ محدودیتی وقف دیگران می‌کند تا از حمایتِ احساسی آنها برخوردار باشد و طرد نشود.»

باج دهی عاطفی

این روانشناس همچنین می‌افزاید: «البته اینکه چطور در تله روانیِ باج‌دهی عاطفی گرفتار می‌شویم، ریشه در دوران کودکی ما دارد. افرادی که در این دوران مهم و شخصیت‌ساز مورد حمایت موثر والدین و خانواده نبوده‌اند و یا اعتماد به نفس و عزتمندی لازم در آنها تقویت نشده است، معمولا بیش از سایر افراد گرفتار باج‌دهی عاطفی می‌شوند. برای جلوگیری از این رویه اخلاقی ابتدا باید پذیرفت که درگیر این تله و خلا شخصیتی هستیم و نباید برچسب مهربانی بر روی آن الصاق کرد. بعد از پذیرش بهتر است گام به گام پیش رویم و انتظارات دیگران از خود را براساس توانایی‌ها و اولویت‌های خود، طبقه‌بندی کنیم. قرار نیست همیشه، همه را از خود راضی نگه داریم و در حال سازش دائمی باشیم. آنجا که نیاز است کسی بابت مسئله‌ای از ما عذرخواهی کند، مانع از عذرخواهی نشویم. سکوت را بر گفتگو ترجیح ندهیم. گاهی رها کنیم و برویم تا ببینیم چه کسی یا کسانی به سراغمان می‌آیند. درست است که ما انسان هستیم و نیازمند زیست در اجتماع اما این دلیل بر سواستفاده دیگران نمی‌شود؛ پس همیشه و در هر موضوعی این ما نیستیم که مقصریم. گاهی دیگران نیز دچار اشتباه می‌شوند.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115484

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر