رئیسی با الواح هخامنشی شوآف کرد!

روز پنجشنبه در جریان بازگشت کاروان ابراهیم رئیسی از نیویورک، اعلام شد که او با خود ۳ هزار و ۵۰۶ لوح گل‌نبشته مربوط به دوران هخامنشیان به ایران آورده است. رسانه‌های دولتی و هوادار دولت بازگشت این الواح را به عنوان دستاورد ویژه‌ی دولت رئیسی مطرح می‌کنند. اما آیا این اولین بار است که لوح‌های هخامنشی وارد ایران می‌شوند؟

رئیسی با الواح هخامنشی شوآف کرد!

عزت‌الله ضرغامی از بازگشت ۳۵۰۶ لوح هخامنشی از آمریکا به ایران خبر داد.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایکس (توییتر) از انتقال ۳۵۰۶ لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در بازگشت رییس‌جمهور ازسفر آمریکا، به ایران خبر داد.او نوشت: پیگیری‌های مستمر نتیجه داد و سرانجام ۹ صندوق، هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم که شامل مجموعه‌ای ارزشمند از میراث فرهنگی و تمدنی کشور است، از آمریکا تحویل گرفته شد.

این خبر به سرعت در رسانه های دولتی به عنوان یک دستاورد مهم اعلام شد این در حالی است که ‏دیوان عالی آمریکا سال ۹۶ برای بازگرداندن الواح هخامنشی به نفع ایران حکم داده بود و چیزی که دولت رئیسی امروز به عنوان دست آورد رونمایی کرد، چهار مرحله قبل آن سال ۱۳۹۸ وارد کشور شده بود.

آیا اولین بار است که الواح هخامنشی به ایران بازمی‌گردند؟

روز پنجشنبه در جریان بازگشت کاروان ابراهیم رئیسی از نیویورک، اعلام شد که او با خود ۳ هزار و ۵۰۶ لوح گل‌نبشته مربوط به دوران هخامنشیان به ایران آورده است.

رسانه‌های دولتی و هوادار دولت بازگشت این الواح را به عنوان دستاورد ویژه‌ی دولت رئیسی مطرح می‌کنند. اما آیا این اولین بار است که لوح‌های هخامنشی وارد ایران می‌شوند؟

حدود ۵۰ هزار لوح گل‌نبشته سال ۱۳۱۱ در محل «باروی تخت‌جمشید» کشف شد که موسسه شرق‌شناسی شیکاگو برای تحقیق و بررسی، آنها را به امانت گرفتند.

محموله‌ی همراه رئیسی پنجمین بخش از این لوح‌ها است که به کشور بازمی‌گردد.

سال ۱۳۹۸ در جریان سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری وقت، یک هزار و ۷۸۳ قطعه از این الواح به کشور بازگشتند.

پیش از این سال ۱۳۸۳ بود که ۳۰۰ قطعه به ایران عودت داده شد. 

بخش دیگر، سال ۱۳۲۹ بوده که ۳۷ هزار قطعه لوح به کشور برگشت. دو سال قبل از آن یعنی ۱۳۲۷ نیز ۱۷۹ قطعه بازگشته بود.

سال ۱۳۹۸، کریستوفر وودز رئیس موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو گفته بود «بسته‌بندی این الواح تاریخی بسیار مهم است. حدود یکسال بسته‌بندی هزار و ۷۸۳ قطعه به طول انجامیده است و ما بهترین الواح باقی‌مانده را در این تعداد قطعه دسته‌بندی کردیم و مابقی آن را هم در سه مرحله دیگر به ایران باز می‌گردانیم.»

الواح هخامنشی

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107004

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر