تصمیم مشترک مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که مردم را می‌ترساند

ناترازی انرژی و قیمت بنزین به مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری رسیده و از قضا جنجالی شده است. در گزارش زیر به بررسی طرح و ایده دو کاندیدای ریاست‌جمهوری یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی درباره قیمت بنزین پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

تصمیم مشترک مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که مردم را می‌ترساند

ناترازی انرژی و قیمت بنزین به مناظرات انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری رسیده و از قضا جنجالی شده است.

در گزارش زیر به بررسی طرح و ایده دو کاندیدای ریاست‌جمهوری یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی درباره قیمت بنزین پرداخته‌ایم با ما همراه باشید.

نهم تیرماه در پی اعلام نتایج نهایی انتخابات و راه یافتن مسعود پزشکیان به مرحله دوم، نشست خبری علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به میزبانی خبرگزاری ایرنا برگزار شد و او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای پزشکیان در مناظرات و میزگردهایی که داشتند مطرح کردند که من کارشناس نیستم و نکته بسیار مثبتی بود، اما اینکه ایشان کارشناس نیستند و اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان آیا ایشان قبول می‌کنند و پشت این عمل خودشان می‌مانند یا مانند آبان ۹۸ صبح جمعه متوجه موضوع می‌شوند؟ گفت: سوال بسیار خوبی است؛ ما به دلیل اضافه شدن قیمت بنزین خیلی کشته دادیم به طوری که رهبری گفتند یکسری از اینها شهید هستند و پرونده‌های آنها هم در خوزستان است؛ دولتی که نمی‌تواند با مردم گفت‌وگو و تعامل کند و وزیر نفت، پنجشنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد اما نیمه شب جمعه بنزین گران شد؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند مشخص است که آنها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم ندارند.

با این وجود عبدالعلی زاده در ادامه گفت: دولت اگر دولت تعاملی باشد به همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، به مدت سه شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند، مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود بعد بگوید چگونه گران کنیم. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

وی افزود: آنچنان با آرامش و همکاری مردم جا می‌افتد (قیمت) بنزین، گازوئیل، برق و… که هم موجب رضایت مردم شود و هم موجب آبادانی کشور، انشاالله از آزمون‌های مدیریتی است که آقای دکتر پزشکیان انجام خواهد داد و من این توان را در آقا مسعود می‌بینم.

در همین باره روزنامه شرق در بخشی از گزارش خود تحت عنوان «نشتی وعده‌های بنزینی» در این خصوص نوشته است:

سعید جلیلی، موضع دیگری در پیش گرفته و طرح خود را برای افزایش قیمت بنزین توضیح داده است. طرحی که به عقیده منتقدان جلیلی (حامیان پزشکیان) سبب گرانی بنزین می‌شود و همین موضوع باعث جدال نامزد‌های انتخاباتی و حامیان آنها در فضای مجازی شده است.

سعید جلیلی در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است:

* وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد آن را عادلانه در میان مردم و به بهترین شکل توزیع کند. اگر دو تا خانواده را در تهران یا نقاط دیگر کشور مقایسه کنیم، یک خانواده سه خودرو دارد و خانواده چهارنفره دیگر خودرو ندارد. اگر بخواهید محاسبه کنید آن خانواده‌ای که سه خودرو دارد، ۱۲ برابر خانواده‌ای که خودرو ندارد، یارانه دریافت می‌کند و بنزین هزارو ۵۰۰ و سه هزارو ۵۰۰ هزار تومانی می‌گیرد. این خانواده ۱۲ برابر از خانواده‌ای که خودرو ندارد با اینکه مرفه‌تر است، اما یارانه دریافت می‌کند. این در شرایطی است که ۴۴ درصد مردم خودرو ندارند. کسانی که خودرو ندارند از این یارانه محروم می‌شوند و درست نیست.

* اگر یک خانواده چهارنفره یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد، طبق قانون مالیات، نزدیک ۱۰ درصد حقوقشان یعنی یک میلیون و ۶۰۰ تومان مالیات بدهد. درحالی که ما به این خانواده چهارنفره، نفری ۴۰۰ تومان یارانه می‌دهیم و به همان میزان یارانه، مالیات می‌گیریم. این در حالی است که خیلی از افرادی که درآمد بسیار زیادی دارند، با فرار مالیاتی و شفاف‌نبودن بحث‌های مربوط به شبکه‌های مالی فرار می‌کنند.

* این نشان می‌دهد مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد. ما چند طرح جدی داریم یک همین طرحی است که مطرح شد و طرح وان که داشتیم که انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم همه یارانه‌ای که می‌خواهند داشته باشند عادلانه باشد. مردم می‌توانند خودشان بر اساس منافعی که برایشان حاصل می‌شود مصرف انرژی را مدیریت کنند». یکی از نکات قابل تأمل و محل ابهام در طرح وان جلیلی این است که در این طرح تکلیف قیمت مشخص نیست.

این مسئله با واکنش‌های متعددی از سوی حامیان مسعود پزشکیان مواجه شده است. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی که از مسعود پزشکیان اعلام حمایت کرده است، در پاسخ به بنزین لیتری ۳۵ هزار تومان در شبکه ایکس نوشت: «می‌گم هر باک بنزین اسنپ/تپسی با بنزین لیتری ۳۵ هزار تومان جلیلی چند درمیاد؟». در مقابل سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم که واکنش‌های منفی زیادی نسبت به طرح وان خود دیده است، توپ گران‌کردن بنزین را به زمین مسعود پزشکیان انداخته و در شبکه ایکس با انتشار یک تصویر نمادین از رسید سفر با تاکسی آنلاین اسنپ مدعی شده است که در صورت ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان، کرایه تاکسی میلیون تومانی می‌شود.

جهرمی، در واکنش به این ادعای جلیلی در پستی دیگر در شبکه ایکس نوشت: پزشکیان با رفع تحریم و حذف ۳۳ درصد هزینه مازاد معاملات به خاطر اثرات تحریم (معادل ده‌ها میلیارد دلار در سال) که به جیب کاسبان تحریم می‌رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران می‌کند نه با افزایش قیمت بنزین مثل طرح وان دولت رقیب. اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع‌شده گفتند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، دو سؤال از آنها بپرسید: در طرح وان دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم اینکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریم‌ها خاتمه یابد؟».

پس از این ماجرا حساب کاربری مسعود پزشکیان در شبکه ایکس هم به ادعای جلیلی واکنش نشان داده و نوشته است: «این عزیزانی که با خط بدون فیلتر توییت زده‌اند برای اینترنت مردم طرح صیانت تجویز می‌کنند. سفره خوب برای خودشان است و سفره خالی برای مردم. آقای جلیلی من که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ارائه نداده‌ام، اما از شما می‌خواهم بگویید آیا قیمت بنزین پس از اجرای طرح وان در دولت شما کمتر از ۶۰ هزار تومان است؟».

در این میان حرف‌های، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در نشست خبری هم خبرساز شد که تکذیب سخنگوی ستاد را به دنبال داشت. علی عبدالعلی‌زاده در پاسخ به این سوال که «اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان، آیا آقای پزشکیان قبول می‌کنند؟»، گفت: «هر قیمتی برای بنزین و گازوییل تعیین شود، آقای پزشکیان آن‌چنان با آرامش و همکاری مردم آن را جا می‌اندازد که موجب رضایت مردم شود.» در واکنش به این موضوع، حمیده زرآبادی، سخنگوی ستاد انتخابات پزشکیان در توییتر نوشت: «اراده و تلاش دولت دکتر پزشکیان در راستای کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی است و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت کالا‌ها به‌ویژه بنزین ندارد.»

از آن سو ویدئویی از مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت سیزدهم، در فضای رسانه‌ای منتشر شده است که در آن می‌گوید: «تصمیم‌گیری‌های مهمی قرار بود در دولت گرفته شود، بعضا دوستان اشاره می‌کردند که سال آخر دولت، جای تصمیم‌هایی که به مردم فشار وارد کند، نیست. آقای رئیسی، در چندین جلسه که ما در خدمت ایشان بودیم، می‌گفتند که شما تصمیم درست را پیشنهاد بدهید و کاری به رأی‌آوری من و دولتم در سال آینده نداشته باشید و یکی از مصداق‌ها، مسئله بنزین بود و دولت در یک سال مانده به انتخابات در آستانه یک تصمیم مهم و درست بود».

حالا مشخص نیست که آیا بنزین در دولت احتمالی پزشکیان و یا جلیلی گران خواهد شد یا خیر؟ میزان افزایش قیمت چقدر است؟ این افزایش ۵۰ هزار تومان است یا ۳۰ هزار تومان و یا عددی دیگر؟

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144352

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر