نظرسنجی‌ها درباره نتایج انتخابات چه می گویند؟

عباس کاظمی جامعه شناس نظرسنجی های انتخاباتی را تحلیل کرد

نظرسنجی‌ها درباره نتایج انتخابات چه می گویند؟

عباس کاظمی جامعه شناس نظرسنجی های انتخاباتی را تحلیل کرد

ه گزارش عرشه آنلاین؛ عباس کاظمی جامعه شناس در تحلیلی نوشت ۱. نرخ پاسخگویی به سوالات پرسشنامه در نظرسنجی‌ها نسبت به دوره‌ی قبل تغییری نداشته‌است. حدود ۵۲ درصد در زمان نظرسنجی میدانی، حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

۲. برحسب نظرسنجی ایسپا ۴۵ درصد واجدین شرایط، در انتخابات فردا شرکت خواهند کرد.

۳. در تمامی مراکز نظرسنجی (وزارت کشور،صدا و سیما،سازمان تبلیغات،ایسپا و موسسه آرا) پزشکیان پیشتاز است. تفاوت و فاصله رای این دو در موسسات ایسپا،آرا و صدا و سیما به ترتیب ۵.۶ درصد،۴.۸ درصد،۲.۳ درصد است. بیشترین فاصله را وزارت کشور با فاصله ۱۲ درصدی محاسبه کرده،یعنی پزشکیان ۱۲ درصد بیش از جلیلی رای دارد.

۴. در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نظرسنجی‌ها تصویری دقیق‌تر ارائه کرده‌بودند. تفاوت میان انتخابات مجلس ۱۴۰۲ با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در این است که در انتخابات پیش‌رو، فضای‌دوقطبی میان معترضین شکل گرفته است. (پیش از این ما فضای دو قطبی را میان طرفداران حاکمیت و معترضین داشتیم اما اینک میان معترضین این فضا شکل گرفته است).همین فضای دوقطبی امکان پیش‌بینی درست در نظرسنجی‌ها را دشوار کرده‌است. 

۵. میزان مشارکت در دوره‌اول به شکل معناداری کمتر از نرخ اعلام شده در نظرسنجی‌ها بوده‌است. برخی از دلایل توسط پژوهشگران اینجا و اینجا و اینجا آمده‌است. که عمدتا درنظر نگرفتن میزان ۱۲درصد افرادی است که نامزدشان را انتخاب نکرده بودند، و جمع گزینه‌های "حتما شرکت می‌کنم"و به "احتمال زیاد شرکت می‌کنم"بود. 

۶.در دوره دوم پیش‌بینی می‌شود نظرسنجی‌ها تصویر درست‌تری از میزان مشارکت نشان دهند. بنظر می‌رسد میزان مشارکت نه تنها کمتر از دوره‌اول نخواهد بود بلکه میزان آن افزایش خواهد داشت. با این حال ما در وضعیت مشارکت پایین باقی خواهیم ماند و حدود ۵۵ درصد جامعه همچنان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

۷. دو سمت طیف، در راه خود قاطعیت نشان‌می‌دهند. اصول‌گرایان با قدرت ۲۰ درصدی‌شان با قاطعیت به میدان می‌آیند، و طرفداران عدم مشارکت با قدرت قاطع بیش از ۵۵ درصد ، در این میان رای لرزان اصلاح‌طلبان و طرفداران اعتدالی‌‌شان قرار دارد که با مشارکت‌پایین و امیدی اندک درخصوص امکان ایجاد تغییر، نامزدشان را راهی پاستور می‌سازند.

۸. در این میان، جامعه آبستن شکل‌گیری نیروی‌سیاسی جدیدی‌است که ۶۰ درصد "برون‌افتادگان" را نمایندگی کند. 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144667

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر