جدال بر سر دستوردهنده بازگشت گشت ارشاد / «کی بود کی بود؟ من نبودم!»

از روز یکشنبه که «ون‌های گشت ارشاد» به خیابانها بازگشتند نخستین پرسش این بود که چه کسی دستور بازگشت را صادر کرده است . دستوردهنده بازگشت گشت ارشاد اکنون به یک جدال رسانه ای تبدیل شده است .

جدال بر سر دستوردهنده بازگشت گشت ارشاد / «کی بود کی بود؟ من نبودم!»

عرشه آنلاین : از روز یکشنبه که «ون‌های گشت ارشاد» به خیابانها بازگشتند. نخستین پرسش این بود که چه کسی دستور بازگشت گشت ارشاد را صادر کرده است . دستوردهنده بازگشت گشت ارشاد  و استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده پلیس در خیابان اکنون به یک جدال رسانه ای  تبدیل شده است .

گشت ارشاد با جان باختن مهسا امینی وارد یک موضوع جدالی در کشور شد روز یکشنبه سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا  در شرایطی خبر از «بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها» داد که ۷ ماه و ۱۲ روز پیش، دادستان کل جمهوری اسلامی در اظهاراتی، رسما پایان «گشت ارشاد» را اعلام کرده و گفته بود: «گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان‌جایی که در گذشته تأسیس شد، از همان‌جا نیز تعطیل شد.»

حال دعوا و جدال بر سر علت این بازگشت و دستور دهنده آن است . امروز تسنیم رسانه ونزدیک به سپاه در بخشی از یک گزارشی مفصل (اینحا بخوانید : ماجرای بازگشت گشت ارشاد وارد فاز تازه‌ای شد) دستوردهنده بازگشت گشت ارشاد را ابراهیم رئیسی اعلام کرد . تسنیم نوشت :  برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس، دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است خبرگزاری دولتی ایسنا و برنا  اما این خبر را تکذیب کردند .  آنان نوشتند : پس از پیگیری خبرنگار ایسنا مشخص شد، دستوری در این زمینه وجود ندارد.  فرهیختگان آنلاین وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اما موضعی متفاوت گرفت . این رسانه پرسید : حالا که ‌شایعه دستور رؤسای قوا «بعد از دو روز» تکذیب شد، بفرمایید بازگشت ون‌های گشت ارشاد با اسم جدید ایده چه کسی بود؟ در این بین سخنگوی دولت نیز ضمن حمایت از حضور ون ها در خیابان قوه قضاییه را مسئول دانست

اما ماجرا به اینجا ختم نشد تسنیم مجدد با انتشار فیلمی از سخنان فراجا  بر موضع خود اصرار ورزید 

گشت ارشاد

دراین گزارش روایت این جدال رسانه ای را می خوانید : 

تسنیم : برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس، دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است

تسنیم ارگان اطلاع رسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس، دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است و پلیس مجبور به اجرای این طرح در کنار تمام وظایف دیگرش است. در واقع پلیس می‌تواند نظر خود برای نحوه اجرای این طرح را اعلام کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست

برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس، دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است و پلیس مجبور به اجرای این طرح در کنار تمام وظایف دیگرش است. در واقع پلیس می‌تواند نظر خود برای نحوه اجرای این طرح را اعلام کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست.

فرماندهان پلیس معتقدند افرادی که پوشش‌های نامتعارف دارند به هیچ عنوان دشمن نیستند و حتی تعداد بسیاری از آنها بر اساس برخی هیجانات دست به این کار زده‌اند و باید بتوانیم با گفتمان آنها را هوشیار کنیم.

ایسنا : خبری که حذف شد 

پس از انتشار این خبر ، ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران در کانال تلگرامی خود بدون نام بردن از تسنیم نوشت : برخی منابع خبری از دستور روسای قوه مجریه و قضاییه و پیگیری وزارت کشور برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی فراجا خبر داده بودند که پس از پیگیری خبرنگار ایسنا مشخص شد، دستوری در این زمینه وجود ندارد.

منبع منتشر کننده خبر نیز، مطلب در این زمینه را از خروجی خود حذف کرد.

البته برخی از سایت ها نیز مدعی شدند که آنها نیز پیگیر این خبر بوده اند

بعداز ایسنا نوبت به برنا دیگر خبرگزاری دولتی و وابسته به وزارت ورزش وارد صحنه شد و همین خبر را تکرار کرد 

برخی رسانه‌ها نوشته بودند که برخورد با پوشش‌های نامتعارف از سوی پلیس، دستور رئیس جمهور، وزیر کشور و قوه قضاییه است و پلیس مجبور به اجرای این طرح در کنار تمام وظایف دیگرش است. در واقع پلیس می‌تواند نظر خود برای نحوه اجرای این طرح را اعلام کند اما تصمیم‌گیرنده نهایی نیست. 

ا این حال پیگیری‌ها حاکی است که این خبر صحت ندارد و دستوری در این زمینه از سوی رئیس‌جمهور و وزیر کشور و قوه قضاییه صادر نشده است.

رسانه‌ منتشر کننده این خبر نیز مطلب مربوطه را که منبعی نداشت، از خروجی‌های خود حذف کرده است.

سخنگوی دولت: شیوه اجرای قانون بر عهده قوه قضائیه و ضابطان است

در این بین  بهادری جهرمی سخنگوی در توئیتی  این موضوع را بر گردن قوه قضاییه انداخت بهادری جهرمی نوشت :  رئیس‌ جمهور در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی بارها مردم و مجریان را به ضرورت اجرای قانون توجه داده‌اند.

 اخیرا نیز در جلسات مختلف از نیروی انتظامی و قوه قضاییه خواستند در چارچوب قوانین موجود نسبت به نظم‌بخشی امور اقدام کنند.

 تدبیر شیوه اجرای قانون بر عهده قوه قضائیه و ضابطان است.

روزنامه فرهیختگان:‍ حالا که ‌شایعه دستور رؤسای قوا «بعد از دو روز» تکذیب شد، بفرمایید بازگشت ون‌های گشت ارشاد با اسم جدید ایده چه کسی بود؟

فرهیختگان آنلاین نیز در مطلبی نوشت : ایسنا ساعاتی پیش نوشت که پس از پیگیری خبرنگار این خبرگزاری مشخص شده که رئیس‌جمهور و قوه قضائیه دستوری درباره بازگشت ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها نداشته‌اند.

روز گذشته بود که سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، در ویدیویی حدوداً دو دقیقه‌ای خبر از تصمیم پلیس برای بازگرداندن ون‌های گشت ارشاد داد.

نکته قابل توجه پیام تصویری سخنگوی فراجا، تأکید او بر تغییر نام ون‌های گشت ارشاد از «گشت امنیت اخلاقی» به «گشت هنجار اجتماعی» بود.

منتظرالمهدی در ابتدای صحبت‌هایش یک نکته مهم گفت و آن اینکه تصمیم فراجا، تحت تأثیر تأکید رئیس‌جمهور و رئیس‌ دستگاه قضا بوده است! نکته‌ای که در همان ساعات اولیه به منشأ بسیاری از انتقادها از رئیسی، اژه‌ای و مشاورین رؤسای قوا تبدیل شد که بدون توجه به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ و تبعات این تصمیم، مجدداً از فراجا چنین خواسته‌ای داشته‌اند. مسئله‌ای که ساعاتی قبل تکذیب شد و البته همین تأخیر در تکذیب خبر، اثرات خودش را بر سرمایه اجتماعی قوه قضائیه و قوه مجریه گذاشت.

 سخنگوی فراجا گفت: پلیس «در پی مطالبات مردم»، و «تأکید رؤسای محترم جمهور و قوه قضائیه»، به‌منظور گسترش امنیت عمومی ناگزیر، «از یوم جاری(منظور ایشان از "یوم" همان "روز"  است)»، با استقرار «گشت‌های خودرویی و پیاده» در سراسر کشور، علاوه بر انجام سایر مأموریت‌های پلیسی، با آن دسته از کسانی که متاسفانه توجهی به تبعات پوشش خارج از عرف نداشته و همچنان بر هنجارشکنی‌شان اصرار دارند ضمن انذار و تذکر، در صورت عدم تمکین از دستورات پلیس، «برخورد قانونی» و آنان را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.

 البته سردار منتظرالمهدی درباره مقدمات و ابعاد این «برخورد قانونی» توضیح بیش‌تری نداد. مسئله‌ای که در کنار اصل ماجرای بازگشت ون‌ها به سطح شهر به نگرانی‌ها درباره تکرار اتفاقات تلخ سال قبل دامن زده است؛ اتفاقات و آشوب‌های خیابانی که عموم جامعه هنوز یادشان نرفته جرقه‌ آتشش کجا و در چه شرایطی زده شد.

تسنیم: رسانه‌های دولت سخنان سخنگوی فراجا را تکذیب کردند؟

خبرگزاری تسنیم بعد از این جنجال ها دوباره در مطلبی جدید نوشت برخی رسانه‌های دولتی در خبری اعلام کردند که دستور روسای قوه مجریه و قضاییه برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی فراجا صحت ندارد.

امروز در بخشی از خبری که تسنیم راجع به جزییات طرح جدید فراجا برای مواجهه با پوشش نامتعارف زده بود، به دستورات روسای قوای مجریه و قضاییه در این رابطه هم در این باره اشاره کرده بود.این بند از گزارش بر مبنای اظهارات آشکار و همچنین تلفنی صریح برخی مقامات فراجا از جمله سردار منتظرالمهدی سخنگوی فراجا نوشته شده بود و نکته‌ پنهانی هم نبود. 

جالب اینکه در کلیپ تصویری که امروز از آقای منتظرالمهدی منتشر شده نیز در همان ابتدا تصریح می‌کند که طرح پلیس در پی مطالبات مردمی و  «تاکید روسای قوه مجریه و قوه قضائیه» انجام می‌شود. 

و جالب‌تر اینکه خود رسانه‌های دولت هم این کلیپ آقای منتظرالمهدی را با حفظ همین بخش (تاکید رییس‌جمهور) منتشر کرده بودند! و هنوز هم این ویدیو روی بعضی از این رسانه‌ها وجود دارد.

از دولت تماس گرفتند و گفتند  آغاز گشت ارشاد دستور رئیس جمهور نبوده

تسنیم :با این حال برخی افراد در دولت در تماسی با خبرگزاری با این بیان که دستوری از ناحیه رئیس‌جمهور نبوده درخواست کردند که در صورت ممکن این بخش حذف شود.

تسنیم گشت ارشاد

پس از آن هم بعضی رسانه‌های دولت اعلام کردند که چنین موضوعی (دستور رئیس‌جمهور) وجود نداشته است و حذف آن بخش از مطلب را نشانه‌ واقعی بودن خبر خود عنوان کردند.

حال آنکه صورت مسئله واضح‌ است؛ سخنگوی فراجا رسماً مسئله‌ای را مطرح کرده و اگر نیاز به تکذیب دارد، باید مستقیماً درباره مطلب خود ایشان توضیح داده شود.

انسیه خزعلی: استقرار گشت‌های خودرویی به دستور رئیس جمهور صحت ندارد؛ موضوع را از وزارت کشور پیگیری کنید

انسیه خزعلی

انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: استقرار گشت‌های خودرویی به دستور رئیس جمهور صحت ندارد و این موضوع را باید از مسئولان وزارت کشور پیگیری کنید.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: استقرار گشت‌های خودرویی به دستور رئیس جمهور صحت ندارد.

انسیه خزعلی  در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: استقرار گشت‌های خودرویی به دستور رئیس جمهور صحت ندارد و این موضوع را باید از مسئولان وزارت کشور پیگیری کنید.

عرشه آنلاین :این ماجرا همچنان ادامه خواهد داشت و ادامه واکنش ها را در رزوهای آتی منتشر می کنیم تا مشخص شود کی دستور داده است 

 

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97798

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر