شناسنامه ها جمع می شود؛ کارت ملی جایگزین شناسنامه می‌شود

شناسنامه‌های قدیمی حذف می‌شوند :

شناسنامه ها جمع می شود؛ کارت ملی جایگزین شناسنامه می‌شود

رئیس سازمان ثبت احوال گفت: کارت ملی هوشمند به‌زودی جایگزین شناسنامه در بدو تولد می‌شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد که به زودی کارت ملی هوشمند به جای شناسنامه برای نوزادان در بدو تولد صادر خواهد شد. وی همچنین از تغییرات گسترده در ساختار شناسنامه‌ها خبر داد و تأکید کرد که ایجاد بانک DNA در کشور برای حفاظت و ثبت آثار بیومتریک ضروری است.

هاشمی با اشاره به برنامه‌های جدید سازمان ثبت احوال در راستای هوشمندسازی فرآیندهای هویتی، از معرفی سامانه هویت دیجیتال ایرانیان خبر داد. این سامانه امکان احراز هویت غیرحضوری را برای مردم در بخش‌های دولتی و خصوصی فراهم می‌کند و موجب افزایش امنیت و اطمینان در فرآیندهای مختلف خواهد شد. علاوه بر این، احراز هویت بیومتریک و امضای الکترونیک نیز به منظور تسهیل و تسریع در امضای قراردادها در این سامانه گنجانده شده است.

وی همچنین اعلام کرد که مشکلات مربوط به صدور کارت هوشمند ملی رفع شده و این کارت‌ها ظرف دو ماه آینده به دست مردم خواهد رسید. به گفته هاشمی، طرح حذف شناسنامه‌های قدیمی و تجمیع اطلاعات هویتی افراد در کارت ملی به منظور حفظ امنیت اطلاعات شخصی در دست اجراست.

دریافت شناسنامه جدید

طبق اعلام سازمان ثبت احوال، حدود ۳۴ میلیون شناسنامه  قدیمی (جلد قرمز) در کشور وجود دارد که دارندگان آن‌ها باید هرچه سریع‌تر برای تعویض اقدام کنند. اگرچه هنوز تاریخ خاصی برای تعویض اجباری تعیین نشده، اما به شهروندان توصیه شده که به مراکز خدمات الکترونیک مراجعه کنند و شناسنامه‌های جدید دریافت نمایند.

در خصوص روند تعویض شناسنامه‌های قدیمی، هاشمی توضیح داد که افراد باید به دفاتر پیشخوان یا اداره ثبت احوال مراجعه کرده و پس از ارائه اصل شناسنامه قدیمی و ۳ قطعه عکس جدید، درخواست تعویض را ثبت کنند. مدت زمان صدور شناسنامه جدید اکنون به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و به حدود ۱۵ روز رسیده است.

تعرفه‌های صدور شناسنامه نیز اعلام شده است؛ به‌عنوان مثال، صدور شناسنامه نوزاد در مهلت قانونی (۱۵ روز پس از تولد) ۴۰ هزار تومان است و این مبلغ پس از سه ماه از تولد به ۵۵ هزار تومان افزایش می‌یابد. همچنین هزینه صدور شناسنامه جدید برای افراد بالغ ۵۰ هزار تومان است و در صورت گم شدن، مبالغی تا سقف ۳۵۰ هزار تومان برای صدور مجدد در نظر گرفته شده است.

این تغییرات و اقدامات سازمان ثبت احوال در راستای ارتقای خدمات الکترونیک و افزایش امنیت اطلاعات هویتی شهروندان انجام می‌شود.

منبع : اقتصادآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156139

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر