خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بانک آینده

مجمع معوقه بانک آینده تا پایان شهریور باید برگزار شود

خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بانک آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : مجمع معوقه بانک آینده تا پایان شهریور باید برگزار شود

 سیداحسان خاندوزی در برنامه تلویزیونی صف اول صدا و سیما در مورد مجمع بانک آینده، گفت: سرلوحه کار ما با شرکت‌ها و فعالان اقتصادی انضباط مالی است و تسهیل برای عامه مردم و نظارت برای شرکت‌های دولتی و بخش عمومی در دستور کار است.

وزیر اقتصاد افزود: بانک آینده هم در این قاعده قرار می‌گیرد، گرچه دولتی نیست، اما باید از حکم بانک مرکزی پیروی کند. دیوان عدالت اداری هم حکم داده است که اعمال حق مالکیت در مورد ۶۰ درصد سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد سپرده شده و باید مجمع عمومی این بانک در موعد مقرر برگزار شود و صورت‌های مالی به تأیید حسابرس قانونی برسد. مجامع شرکت‌های دولتی که تا ۳۱ مرداد فرصت داشت برگزار شد، اما بانک آینده تا پایان شهریور مجمع معوقه آن باید برگزار شود.

۱۱ بانک دولتی در سال ۹۷ زیان‌ده شدند

وی گفت: در حال حاضر از ۳۰ بانک و مؤسسه مالی ۱۳ بانک دولتی هستند که در برخی سال‌ها ۳ یا ۴ یا ۵ بانک و گاهی ۱۱ بانک از این تعداد زیان‌ده بودند، یعنی این بانک‌هابا منابع دولت و سپرده مردمی یک سال کار می‌کردند و در آخر سال زیان به بار می‌آوردند.

خاندوزی تصریح کرد: در سال ۹۷ از ۱۳ بانک دولتی ۱۱ بانک زیان‌ده شدند، در سال بعد ۶ بانک، در برخی سال‌ها ۵ بانک و در سال ۱۴۰۱ فقط یک بانک زیان‌ده بود، یعنی بانک به صورت گران اداره می‌شد و زیان آن به جامعه می‌رسید. در حال حاضر همه بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه و آن هم به خاطر ادغام بانک‌های نظامی در آن سودده هستند، اما بانک سپه فعلاً زیان‌ده است و قرار شده تا آخر سال از زیان خارج شود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: بانک‌های دولتی در مجموع ۷۰ هزار میلیارد تومان سود عملکرد داشتند. بانک سپه امسال تکلیف دارد علی‌رغم فشار ادغام بر آن غلبه کند و در اسفندماه از فهرست زیان‌دهی خارج شود.

دولت سال گذشته حتی از بانک مرکزی تنخواه نگرفت

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: در سال‌های قبل استقراض دولت از بانک مرکزی به ویژه در قالب تنخواه اول سال یک امر عادی بود و قبل از اینکه درآمد مالیاتی و یا نفت وصول شود دولت منابعی را تنخواه می‌گرفت، اما با اجرای حساب واحد خزانه تعداد ۲۵۰ هزار حساب دستگاه‌های دولتی که غیرشفاف بودند، کاهش یافت و شفاف شد و دولت توانست بر این حساب‌ها مدیریت کند و از محل این مدیریت به جای گرفتن تنخواه از این حساب‌ها استفاده کند.

وی عنوان کرد: براساس ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی دولت حساب‌های واحد خزانه را در اختیار گرفت و از آن استفاده کرد و سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در شرایطی به اتمام رسید که دولت برای گذران امور خود حتی از بانک مرکزی تنخواه نگرفت و یک ریال هم از منابع بانک مرکزی استقراض نکرد و امیدواریم امسال هم این گونه به پایان برسد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102935

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر