ضرب الاجل نظامی سپاه قدس برای عراق / سردار قاآنی: ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد

فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عراق هشدار داد به توافق درباره گروه‌های مسلح عمل نکند، ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد

ضرب الاجل نظامی سپاه قدس برای عراق /  سردار قاآنی:  ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد

 فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عراق هشدار داد  به توافق درباره گروه‌های مسلح عمل نکند، ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد

العربی الجدید به نقل از مسئولان عراقی نوشت: سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سفری اعلام نشده وارد بغداد شده و با شخصیت‌ها و رهبران سیاسی دیدار کرده است.این چهارمین سفر سردار قاآنی از زمان تشکیل دولت «محمد شیاع السودانی» در اواخر اکتبر گذشته است.

 العربی الجدید  به نقل از یک مقام عراقی عراق درباره  توافق ایران و عراق درباره گروه‌های مسلح  نوشت 

به موجب این توافق، ایران بمباران موشکی مواضع کردهای مخالف در شمال عراق را متوقف کرد.

 این مسئله محور اصلی مذاکرات «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران با مقامات عراقی در سفر اخیر وی به عراق بود.

 قاآنی در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، و نیز سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه بر ضرورت اجرای کامل این توافق امنیتی تأکید کرد و گفت که اگر عراق در این باره کوتاهی کند ایران از امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

توافق امنیتی عراق و ایران بر جلوگیری از تردد غیر قانونی افراد مسلح و تحویل افراد تحت پیگرد پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانونی و خلع سلاح به خصوص سلاح سنگین و نیمه‌سنگین شبه‌نظامیان کرد و برچیدن اردوگاه‌های آموزشی آنان تأکید کرده و این توافق با هماهنگی اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.

 سرنوشت اعضای این گروه‌ها که تعدادشان با خانواده‌هایشان حدود ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود

مفاد توافق امنیتی میان عراق و ایران

مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق امروز از مفاد توافق امنیتی میان این کشور و ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری عراقی واع، هشام الرکابی مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق امروز از توافق با ایران در زمینه گروههای مسلح در شمال عراق خبر داد و گفت: توافق امنیتی شامل ۳ بند و عبارت است از جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار گارد مرزی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور حکم بازداشت قانونی و خلع سلاح و برچیدن پایگاه‌ها. توافق با ایران پیامی برای کشورهای همسایه است مبنی بر اینکه عراق حضور گروه‌های تهدیدکننده کشورهای همسایه را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد: توافق با ایران درباره گروه‌های مسلح در شمال عراق موضوع تازه ای برای عراق نیست. این توافق بیانگر دیدگاه عراق و پیامی به کشورهای همسایه مبنی بر رد تهدید امنیت و حفظ خاک آنها توسط گروه‌های مسلح است.

الرکابی افزود: عراق در قبال موضوع تهدید کشورهای همسایه توسط گروه‌های مسلحی که از مرزهای عراق یا نقاط دور از کنترل حکومت برای تهدید دیگران استفاده می‌کنند، مواضع ثابت و روشنی دارد.

این مقام عراقی ادامه داد: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق بارها درباره غیر قابل قبول بودن استفاده از خاک عراق برای عملیات این گروه‌ها و تبدیل آن به مبدأ هدف قرار دادن کشورهای همسایه، اظهار نظر رسمی کرده است.

وی افزود: عراق مایل به روابط مستحکم با کشورهای همسایه است. عراق به این روند ادامه خواهد داد و مانع از حضور گروههای مسلح تهدید کننده امنیت کشورهای همسایه خواهد شد.

چند هفته پیش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وضعیت امنیتی مرزها را نسبت به گذشته فوق العاده بهتر توصیف و در عین حال خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از کشورهای همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز به درستی عمل نمی‌کنند؛ در شمال عراق گروه‌های تجزیه طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرزهای ما ایجاد می‌کنند.

 وی افزود: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تاثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از این که دولت عراق متعهد شد تا شهریور ماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند این عملیات متوقف شد.

 سرلشکر باقری گفت: تا شهریور ماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند ، اما اگر این زمان بگذرد و این‌ها مسلح باقی بمانند و یا عملیاتی انجام دهند، قطعاً عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.

 وی با بیان این که در بخشی از مرزهای جنوب شرقی در ماه‌های اخیر شاهد تحرکاتی از سوی تروریست‌ها بوده‌ایم، بیان کرد: نیروی زمینی سپاه چه در شمال غرب و چه در جنوب شرق فرماندهی و مسئولیت میدانی را بر عهده دارد و کارهای بسیار گسترده و عظیمی در استحکام و انسداد مرز و استقرار و پایش انجام شده و امنیت امروز قابل قبول است هرچند که بعضاً شاهد موارد نادری از ناامنی هستیم و موارد نادری از ناامنی هم اتفاق می‌افتد و موارد زیادی نیز کشف و خنثی می‌شود و تلاش نیروی زمینی سپاه در کنار مرزبانی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با شرارتها در امتداد مرزهای افغانستان با جدیت در حال انجام است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103763

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر