رپورتاژ

چه نوع پیانوهایی انتخاب اول هنرمندان حرفه ای در زمینه موسیقی است؟

در این مقاله به بررسی کامل درباره پیانو هایی که انتخاب اول هنرمندان حرفه ای در زمینه موسیقی است می پردازیم

به صورت کلی دو نوع پیانو وجود دارد، پیانو آکوستیک و پیانو دیجیتال. تولید صدا و نحوه عملکرد این دو دسته از یک دیگر متفاوت است و هر هنرمندی متناسب با نوع کار و سلیقه خود یکی از دو دسته را انتخاب می کند.

اما اگر برای شما هم سوال شده است که چه نوع پیانوهایی انتخاب اول هنرمندان حرفه ای در زمینه موسیقی است و کدام نوع پیانو از نظر کیفیت و مرغوبیت بدنه نسبت به سایر پیانوها برتری دارد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پیانو آکوستیک چیست؟

یکی از بهترین انواع پیانو، پیانو آکوستیک به شمار می رود. پیانو آکوستیک دارای دو مدل آپ رایت (دیواری) و گرند است. صدای به وجود آمده از پیانو آکوستیک، حاصل برخورد مستقیم چکش به سیم در جعبه چوبی تعبیه شده در پیانو است، به همین خاطر قدرت صدا در این دسته از پیانوها (به خصوص نوع گرند آن) به شدت بالا است. اگر می خواهی ادام به خرید پیانو آکوستیک دارید، این پیانو دارای صدای زنده تر و طول عمر بیشتری نسبت به سایر پیانوها هستند.

پیانو آکوستیک

باید بدانید که حمل و نقل و جا به جایی پیانوهای آکوستیک سختی های خاص خود را دارد و معمولا گران قیمت تر هستند. تعدادی از پیانوهای آکوستیک، به پیانوی صحنه (استیج) معروف هستند و اغلب در اجرای زنده و کنسرت ها از آن استفاده می شود. این نوع از پیانو آکوستیک وزن سنگینی ندارد و حتی گاهی می تواند بیشتر از یک پیانو دیجیتالی افکت و صدا تولید کند.

پیانو دیجیتال چیست؟

پیانوهای دیجیتال، جزو پیانوهای نسل جدید به شمار می روند. صدای این دسته از پیانوها به کمک کامپیوتر تعبیه شده در آن ها تولید می شود و معمولا بر مبنای صدای ضبط شده پیانو اصلی است. به صورت کلی تعداد کلاویه های این دسته از پیانوها بین 61 الی 88 کلید است.

در پیانوهای دیجیتال، بر خلاف پیانوهای آکوستیک، اثری از سیم، ابزارآلات و چکش وجود ندارد. البته در مدل های پیشرفته تر از پیانوهای دیجیتال سعی شده است تا شباهت آن ها را به پیانوی آکوستیک افزایش دهند. به وسیله پیانو دیجیتال می توانید از انواع نرم افزارهای تولید موسیقی استفاده کنید و تنها به وسیله یک کابل MIDI می توانید پیانو خود را یه کامیپوترتان متصل کنید.

چه نوع پیانوهایی انتخاب اول هنرمندان حرفه ای در زمینه موسیقی است؟

پیانو سی بکشتاین (C-Bechstein)، بوسندورفر (Bosendorfer)، استین وی و سانز (Steinway & Sons) و فازیولی (Fazioli) جزو بهترین پیانوهای جهان به شمار می روند که افراد مشهوری مانند هربی هانکوک، لوکاس وانگ و متیو فوسی در اجراهای خود از ان ها استفاده کرده اند.

اما جالب است بدانید که پیانو اکوستیک  PEARL RIVER GP150 جزو پرفروش ترین پیانوهای “Grand Baby” در آمریکای شمالی به شمار می رود. آرایش سیمی پیانو اکوستیک پرل ریور گرند به شکل افقی است، به همین خاطر از لحاظ ابعاد طویل تر هستند و قاعدتا فضای بیشتری را نیز نسبت به مدل دیگر اشغال می کنند.

پیانو آکوستیک پرل ریور محصول کجاست؟

پبانو اکوستیک پرل ریور GP150 بنابر تعداد فروش تکی، جزو پرفروش ترین شرکت پیانو در جهان است. شرکت پرل ریور در چین یعنی گوانگژو واقع شده است و نام برند خود را از رودخانه مروارید که کل شهر را احاطه کرده است، الهام گرفته است. برخی از قابلیت های پیانو پرل ریور GP150 عبارت است از:

 اکشن:

سبک اکشن های پرل ریور برگرفته از سبک رهبران یپانو یعنی یاماها، شیمل و کاوای است و همچنین اکشن های مخصوص به خود را نیز طراحی تولید می کند. این اکشن ها از جنس چوب ممرز یا راش سفید تولید می شوند و همچنین ریل های اکشن از جنس آلومینیوم و هندسه بهبود یافته ساخته شده است.

به صورت کلی اکشن در پیانو اکوستیک، مکانیسمی است که  از برخورد یک کلید به تار به وجود می آید. در واقع می توان گفت که اکشم جزو مهم ترین بخش های موجود در پیانو به شمار می رود که معمولا بیش تر از 500 قطعه در آن به کار رفته است و تمامی آن ها باید به ضورت همزمان و هماهنگ کار کنند.

 لحن:

لحن یک پیانو، متاثر از کیفیت طراحی مواد اولیه و همچنین میزان مهارت و دقت ناشی از ساخت آن است. عدم دقت در ساخت و حتی جا به جایی یک میلی متری در این دسته از پیانوها به شدت می تواند به کیفیت ساخت آن آسیب وارد کند و صدای ناهنجاری را از آن ها خارج کند. به همین خاطر برای ساخت قطعات پیانوهای پرل ریور از دستگاه های برش CNC به جهت افزایش اطمینان و دقت در برش، برای لبه ها استفاده می شود. لحن صدای پیانوهای اکوستیک (چه از نوع گرند و چه از نوع دیواری) بسیار بهتر از پیانوهای دیجیتالی است.

چکش ها:

شرکت پرل ریور جزو تنهاترین تولید کننده ساخت چکش ممتاز در جهان است. به همین خاطر هزینه های و کیفیت این دسته از پیانوها نسبت به سایر تولیدکنندگان چینی بالاتر است.

پیانو دیجیتال

صفحه صدا:

برای ساخت صفحه صدا در پیانوهای پرل ریور از صنوبر یا هسته جامد استفاده می کنند. این دسته از صفحات صدا دارای نقش و حلقه های منسجمی هستند. با وجود تخته های لایه ای، امکان ترک خوردگی آن ها بسیار پایین است و همچنین تاج خود را بیشتر از تخته های صوتی جامد صنوبر الاستیک تر حفظ می کنند.

 جنس بدنه:

GP150 در انواع مختلف پرداخت، مانند لهستانی ماهاگونی، لهستانی ماهاگونی دانه دار، لهستانی سفید ،  آبنوس لهستانی، پولیش گردویی و آبنوس ساتن در بازارهای سراسر جهان موجود است. 

شرایط نگهداری پیانوهای اکوستیک به چه صورت است؟

قبل از خرید پیانو اکوستیک باید این نکته را در نظر بگیرید که همواره باید شرایط نگهداری از آن را رعایت کنید. برای مثال قبل از خرید پیانو، باید خرج سرویس های دوره ای مربوط به تنظیم چکش ها و رسیدگی به بدنی چوبی آن را در نظر بگیرید. همچنین توصیه می شود تا حداقل سالی یک بار به یک متخصص مراجعه کنید تا مجدد کوک شود.

تنوع در انواع پیانو چه از نظر مدل، بازه قیمتی و برند باعث می شود تا انتخاب بهترین نوع آن کمی سخت به نظر برسد. اما اگر به خوبی تمامی موارد بررسی شوند، انتخاب بهترین نوع آن برای شما بسیار آسان خواهد بود. سعی ما در این مقاله بر آن بود تا شما را با انواع پیانو آشنا کنیم و بهترین انواع آن، که انتخاب اول هنرمندان معروف هستند را به شما معرفی کنیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 75655

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر