سیارک قاتل در حال نردیک شدن به زمین؛خطری که زمین را تهدید می کند

این روز‌ها سیارکی با نام «۲۰۱۱ UL۲۱» که آن را سیارک «قاتل سیاره» نیز می‌نامند؛ در حال نزدیک شدن به زمین است.

 سیارک قاتل در حال نردیک شدن به زمین؛خطری که زمین را تهدید می کند

این روز‌ها سیارکی با نام «۲۰۱۱ UL۲۱» که آن را سیارک «قاتل سیاره» نیز می‌نامند؛ در حال نزدیک شدن به زمین است.

به گزارش عرشه آنلاین، این روز‌ها سیارکی با نام «۲۰۱۱ UL۲۱» که آن را سیارک «قاتل سیاره» نیز می‌نامند، در حال نزدیک شدن به زمین است. این سیارک یکی از بزرگ‌ترین اجرامی است که تاکنون به زمین نزدیک شده است. اما جای نگرانی نیست، زیرا این جسم با سرعتی در حدود ۹۳ هزار کیلومتر در ساعت از کنار زمین عبور می‌کند. بااین‌حال می‌توان عبور این سیارک را با تلسکوپ یا به‌صورت پخش زنده از شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.

قاتل سیاره، جسمی به اندازه یک کوه است و عظمت آن سبب شده تا از خطرناک‌ترین اجرام تهدیدکننده حیات روی زمین باشد. این سیارک برای مدت ۱۲۵ سال درحال نزدیک شدن به زمین بوده است. می‌توان گفت ۲۰۱۱ UL۲۱ یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌های فضایی است که در بیش از یک قرن گذشته به زمین نزدیک شده است. بااین‌حال جای نگرانی نیست، زیرا سنگ مذکور مدار حرکتی خاص خود را دارد که از برخورد آن با زمین جلوگیری می‌کند.

سیارک ۲۰۱۱ UL۲۱ یک جسم نزدیک به زمین است؛ به این معنا که در حرکت روی مدار خود تا فاصله ۸ میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می‌شود و سپس از آن فاصله می‌گیرد. در نظر داشته باشید که فاصله ۸ میلیون کیلومتری در ابعاد نجومی فاصله کمی به حساب می‌آید و ازاین‌رو می‌توان گفت این جسم به زمین بسیار نزدیک می‌شود.

این سنگ بزرگ هر سه سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد. مدار آن طوری است که در چرخش خود به دور خورشید تا فاصله ۱.۳ واحد نجومی به خورشید نزدیک می‌شود. هر واحد نجومی برابر است با فاصله میان زمین تا خورشید و مداری که این سیارک دارد و سبب می‌شود تا به یکی از مهم‌ترین سیارک‌های منظومه شمسی ما - که بسیار به زمین نزدیک می‌شود - تبدیل شود.

طبق محاسبات صورت گرفته، قطر سیارک حدود ۱.۷ تا ۳.۹ کیلومتر است. این یعنی جسم مذکور بزرگ‌تر از ۹۹ درصد سیارک‌های اطراف زمین است. دانشمندان باور دارند این سیارک حدود ۵ برابر کوچک‌تر از سنگی است که حدود ۶۶ میلیون سال پیش با زمین برخورد کرد و سبب نابودی دایناسور‌ها شد.

هرچند طبق محاسبات دانشمندان، این سنگ این روز‌ها از کنار زمین عبور می‌کند و خطری به‌صورت مستقیم برای ساکنین زمین ندارد، اما هنوز پتانسیل ایجاد آسیب در مقیاس قاره‌ای و پرتاب زباله‌های فضایی به جو و تغییر آب و هوا را دارد. به همین دلیل است که این سیارک را قاتل زمین یا قاتل سیاره می‌نامند.

عبور این سیارک از کنار زمین را می‌توان در پخش زنده VTP مشاهده کرد که نمای آن را از رصدخانه «بلاتریکس» در ایتالیا به نمایش می‌گذارد. همچنین می‌توانید این سیارک را در آسمان شب به کمک یک تلسکوپ مناسب مشاهده کنید. روز جمعه هشتم تیرماه مناسب‌ترین تاریخ برای مشاهده این سنگ عجیب با کمک تلسکوپ است. این سیارک در روز جمعه به درخشان‌ترین حالت خود می‌رسد. در این موقعیت، درخشندگی سیارک برابر با درخشندگی پروکسیما قنطورس - نزدیک‌ترین ستاره به خورشید - است.

۲۰۱۱ UL۲۱ دیگر تا سال ۲۰۸۹ به این اندازه به زمین نزدیک نخواهد شد. در آن زمان جسم مذکور تا فاصله ۲.۷ میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می‌شود که طبق برآورد‌های فعلی، دو و نیم برابر نزدیک‌تر از فاصله کنونی است. طبق برآورد‌های ناسا، احتمال برخورد این سیارک با زمین تا هزار سال آینده صفر است. پس جای نگرانی نیست./فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 143837

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر