نقشه جدید بانک مرکزی برای قیمت دلار

قیمت دلار در هفته پایانی اردیبهشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگشت و پیوسته در کف‌های معاملاتی عقب‌نشینی کرد. دلار در هفته اخیر بیشترین کاهش بازدهی را در میان سایر بازارها داشت. معامله‌گران دلیل روند نزولی قیمت دلار را اعتراض مجلس در کنار اصرار بانک مرکزی برای مهار قیمت و ارائه بسته‌های خلاقانه می‌دانند.

نقشه جدید بانک مرکزی برای قیمت دلار

قیمت دلار در هفته پایانی اردیبهشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگشت و پیوسته در کف‌های معاملاتی عقب‌نشینی کرد. دلار در هفته اخیر بیشترین کاهش بازدهی را در میان سایر بازارها داشت. معامله‌گران دلیل روند نزولی قیمت دلار را اعتراض مجلس در کنار اصرار بانک مرکزی برای مهار قیمت و ارائه بسته‌های خلاقانه می‌دانند.

قیمت دلار در هفته چهارم اردیبهشت با افت پلکانی، کریدور ششم را به‌ عنوان منطقه مهم معاملاتی از دست داد و بعد از گذشت دو ماه در کریدور پایین‌تر معامله شد. اسکناس آمریکایی در هفته اخیر بیشترین ریزش ارزش را در سایر بازارها داشت و ۴.۷۳ درصد کاهش بازدهی را پشت سر گذاشت.

دلار در سه روز معاملاتی هفته پایانی اردیبهشت در کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد و به‌راحتی خطوط حمایت را شکست و در نهایت در نیمه کانال هشتم از کریدور پنجم بسته شد.

محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که قرار است حدود ۳ میلیارد دلار اوراق ارزی عرضه کند. اتفاقی که اگر با استقبال روبرو شود می‌تواند به زیان تقاضای بازار باشد. از طرفی دیگر گزارشی دربرخی از سایت‌ها منتشر شده که می‌گوید بانک مرکزی به مدت ۱۰ روز می‌خواهد به صورت مستقیم در بازار سلیمانیه، امارات و تهران مداخله کند و بازار ارز را بیش از این به سمت کاهش هل بدهد.

حمایت ۵۹/۲۵۰ امروز خیلی مهم بود که بازار به راحتی از آ» گذر کرد و روی ۵۸/۹۰۰ تومان معامله کرد. اما با وجود این همه اخبار که سیگنال کاهشی می‌داد همچنان فعالان به این کاهش خوشبین نیستند. حتی امروز وقتی دلار به ۵۸/۸۵۰ رسیده بود معاملات فردایی، در کانال ۵۹ انجام می‌شد. 

علاوه بر اینرییس بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. این بازار با هدف رفع مشکلات صادرکنندگان بخش خصوصی تشکیل می‌شود. محمدرضا فرزین اعلام کرد که حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان در سال می‌رسد. این تالار در مرکز مبادله ارز و طلا خواهد بود و تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

هدف بازارساز از احداث این بازار تسهیل رفع تعهد ارزی است ولی باید مدنظر قرار داد که این اقدام به چندنرخی بودن قیمت دلار در ایران دامن خواهد زد که از دیدگاه سیاست‌های پولی مطلوب نیست.

پاسخ خیلی از فعالان به بازار طلا برمی‌گردد. امروز هفدهمین روز می‌شود که طلافروشان به اعتصاب خودشان ادامه دادند. با وجود اینکه اخبار رسمی مبنی بر کوتاه آمدن وزارت صمت و دادن مهلت ۶ ماهه به طلافروشا این تعطیلی هنوز ادامه دارد. اخبار غیر رسمی می‌گوید که خواسته این صنف تعطیلی کامل سامانه جامع تجارت است. تعطیلی این صنف در ادامه می‌تواند باعث این شود که متقاضیان ارز را به عنوان کالای جانشین طلا انتخاب کنند و با اینکار تاثیر سیگنال‌های مثبت بازار رو کمتر کنند

چرا دلار کاهشی شد؟

با وجود اینکه قیمت دلار در دومین ماه سال به طور پیوسته بازدهی منفی داشته است اما ماندگاری آن در کریدور ششم، همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود؛ همین فشار به بانک مرکزی پای محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، را برای ارائه توضیح به مجلس و صداوسیما باز کرد.

در پی این رخدادها بازارساز ارزپاشی را در بازار تقویت کرد و همزمان، مقامات رسمی بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های ارزی جدید به بازار سیگنال کاهشی دادند. همچنین فرزین از فروش سه میلیارد دلار اوراق مرابحه ارزی خبر داد. او هدف از فروش این اوراق را تامین مالی طرح‌های کشور و برقراری تعادل و پایداری در بازار ارز اعلام کرد.

موازی‌کاری در دستور بانک مرکزی قرار گرفت

به نظر می‌رسد فشار بر بانک مرکزی در هفته‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که این نهاد، سیاست موازی‌کاری را در دستور کار قرار داده و این موضوع منجر به ابداع طرح‌هایی نه‌چندان تازه در بازار شده است. از جمله از این طرح‌ها می‌توان به راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای صادرکنندگان بخش خصوصی اشاره کرد.

در این اقدام، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند و بستر این اقدام نیز مرکز مبادله ارزی خواهد بود. بانک مرکزی در حالی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی خبر داده است که اصولاً فلسفه وجودی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز همین امر بود و صادرکنندگان و واردکنندگان بر اساس توافق، انواع ارز را خرید و فروش می‌کردند!

این ایده بانک مرکزی که آن را به‌ عنوان طرحی جدید جا زده است، این شائبه را در ذهن افراد ایجاد کرده که آیا مرکز مبادله برخلاف ادعا، نرخ ارز را پیش از این به صورت دستوری اعلام می‌کرده و خبری از نرخ توافقی نبوده است؟ سوال این است که نرخ ارز قرار است با کدام شیوه پیشتر تجربه‌نشده‌ای در تالار ارز توافقی بانک مرکزی کشف شود؟ کشف قیمت در این بازار تا چه میزان شفاف است؟

سیگنال هند به دلار تهران

وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا یک روز پس از امضای قرارداد 10 ساله هند و ایران برای بهره‌برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران، تاکید کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود

وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا یک روز پس از امضای قرارداد 10 ساله هند و ایران برای بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران، تاکید کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود. هند اولین کشور پرجمعیت جهان و رقیب اصلی چین است‌ که آینده روشنی برای اقتصاد آن پیش‌بینی می‌شود و ظرفیت قابل توجهی برای تجارت دارد.

این اقدام هند در شرایط تحریمی ایران یک سیگنال مثبت به تجارت خارجی ایران است که هیجان خرید در بازار ارز را خنثی می‌کند و باعث آرام شدن انتظارات افزایشی در بازار ارز می‌شود با توجه به اثر انتظارات بر قیمت ارز در ایران و جایگاه هند در آینده اقتصاد جهانی، این خبر از چشم بازار ارز دور نمانده است. گواه این اتفاق کاهش تتر پس از انتشار این خبر است. در لحظه نگارش این گزارش تتر در کانال ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومانی قرار گرفته و پایین‌تر از دلار تهران معامله می‌شود که نشان دهنده افزایش فشار تتر بر دلار برای خداحافظی با محدوده ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

واکنش وزیر خارجه هند به اظهارات آمریکا مانع از واکنش دلار به اظهارات گروسی شد، رافائل گروسی به احتمال تغییر دکترین ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد که توانایی او برای تضمین صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود است و شاید به لحظه‌ای نزدیک شود که دیگر نتواند با قطعیت این را بگوید، البته بازار ارز نتیجه جلسه شورای حکام در اواسط خرداد را مهم‌تر تلقی کرده و فعلا نسبت به اظهارات این‌چنینی کم‌توجه است.

پیش بینی قیمت دلار

سیگنال‌های ورودی به بازار ارز، دلار را در هفته چهارم اردیبهشت به کریدور پایین‌تر برگرداند. در همین راستا برخی از کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند دلار در خرداد به منطقه ۵۲ هزار تومانی برگردد؛ اما کارشناسان اقتصادی دوام این روند کاهشی را بلندمدت نمی‌دانند و معتقدند این اقدامات چسب زخمی است بر بیماری مزمن اقتصادی که تورم پیوسته به آن دامن می‌زند.

گفتنی است افت پلکانی قیمت دلار برای روزهای پایانی اردیبهشت و هفته ابتدایی خرداد از سوی کارشناسان اقتصادی همچنان پیش‌بینی می‌شود، به شرطی که سیگنال نامساعدی به‌ویژه در حوزه سیاسی بازارها را دچار التهاب نکند.

منبع: تجارت نیوز؛ اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 137762

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر