ریپل در آستانه تحول؛ آیا آماده پرش به قله های جدید است؟

ریپل، یکی از قدرتمندترین ارزهای دیجیتال حال حاضر و توکن پلتفرم ایکس‌رپید (Xrapid) است. XRP توکن شرکت بزرگ ریپل است که اهداف مختلفی را در بازارهای مالی دنبال می‌کند. در بازار ارزهای دیجیتال XRP با نام ریپل شناخته می‌شود.

ریپل در آستانه تحول؛ آیا آماده پرش به قله های جدید است؟
کدخبر: 152042

ریپل، یکی از قدرتمندترین ارزهای دیجیتال حال حاضر و توکن پلتفرم ایکس‌رپید (Xrapid) است. XRP توکن شرکت بزرگ ریپل است که اهداف مختلفی را در بازارهای مالی دنبال می‌کند. در بازار ارزهای دیجیتال XRP با نام ریپل شناخته می‌شود.

 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت ریپل متعدد هستند. این عوامل در گذشته کمک کرده‌اند تا قیمت آن چندین هزار درصد صعود را تجربه کند. برخی تحلیل‌گران انتظار دارند که این رشد چشمگیر در آینده نیز تکرار شود. آیا احتمال آن وجود دارد؟ در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

میزان کاربری، یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ریپل

توکن‌هایی مانند XRP با میزان کاربردی بودن در راستای هدف خود ارزش‌گذاری می‌شوند. ریپل عرضه شده است تا عامل پیوندی باشد میان ارزهای دیجیتال و ساختارهای مالی متمرکزی نظیر بانک‌ها. XRP از دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند و بر همین اساس ساختار غیرمتمرکز خود را حفظ کرده. درعین‌حال شرکت توسعه‌دهنده آن در راستای استفاده XRP در بانک‌ها و مؤسسات متمرکز تلاش می‌کند.

ریپل تنها به این دلیل از دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند که سرعت تراکنش‌ها را افزایش و کارمزد آن‌ها را کاهش دهد. برای انتقال دارایی فیات بین دو کشور مختلف معمولا نیاز به چندین روز انتظار وجود دارد. درحالی‌که با استفاده از ریپل این انتظار به چند ثانیه کاهش پیدا می‌کند و این ویژگی در بین تمام ارزهای دیجیتال مشترک است.

هرچه نودهای شبکه بیشتر باشند تراکنش‌ها بهینه‌تر می‌شوند. ازطرفی هرچه پذیرش این ارز در میان بانک‌ها و ساختارهای متمرکز مالی افزایش پیدا کند قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. تیم توسعه‌دهنده این ارز در چند سال اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای پذیرفته‌شدن XRP در ساختارهای مالی متمرکز کرده‌اند؛ گرچه این ساختارها مقاومت نسبتا زیادی در برابر چنین تحولی دارند؛ اما انتظار می‌رود که در آینده نزدیک بیشتر و بیشتر به ریپل علاقه پیدا کنند.

اوج گیری ریپل در سال ۲۰۱۸

اوج گیری ریپل در سال ۲۰۱۸

برای پیش‌بینی قیمت ریپل در آینده باید به تاریخچه درخشان آن توجه شود. در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ توسعه‌دهندگان این رمزارز تلاش زیادی کردند تا سطح پذیرش آن را در تبادلات بین‌المللی و مبادلات بانکی افزایش دهند. در نهایت پس از چندین سال تلاش و در سال ۲۰۱۸ قیمت XRP صعودی قابل‌توجه و حدودا ۷۰ هزار درصدی را تجربه کرد. گرچه پس از این صعود چشمگیر قیمت آن با نزولی نسبتا شدید مواجه شد و در مدتی کوتاه به حدود ۰.۵ دلار رسید. از آن زمان قیمت این ارز در همین محدوده نوسان می‌کند و با تحول شدیدی مواجه نشده.

احتمال تکرار اوج گیری قیمت ریپل در آینده

باتوجه‌به رشد چندین هزاردرصدی در سال ۲۰۱۸، بسیاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال انتظار اوج‌گیری دوباره ریپل را دارند. در مواردی پیش‌بینی شده است که قیمت آن در سال ۲۰۲۵ به ۰.۶۷ تا ۰.۸۸ دلار می‌رسد. برخی تحلیل‌ها بسیار خوش‌بینانه‌تر هستند و انتظار دارند این قیمت تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۱۱.۲۶ دلار برسد.

عده‌ای نیز وجود دارند که با تحلیل الگوها و اندیکاتورهای مختلف ادعا می‌کنند امکان تکرار رشدهای چند هزاردرصدی برای ریپل وجود دارد. در این سناریوها معمولا انتظار می‌رود که قیمت XRP در انتهای سال ۲۰۲۵ و پس از آن بالاتر از ۱۰۰ دلار باشد؛ گرچه چنین تحلیل‌هایی بیش ‌از ‌حد خوش‌بینانه به ‌نظر می‌رسند.

پیروزی های قانونی یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ریپل

مهم‌ترین رویدادی که بیش از همه ریپل را با چالش‌های قانونی مواجه کرد شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا بود. در این شکایت که آغاز آن به سال ۲۰۲۰ مربوط می‌شود SEC ‌ادعا کرده بود XRP به‌عنوان اوراق بهادار و به‌طور غیرقانونی فروخته شده؛ اما در نهایت ریپل اثبات کرد که توکن‌های خود را تحت عنوان رمزارز به فروش رسانده و از اتهام تبرئه شد.

بااین‌وجود SEC همچنان بر ادعای خود اصرار می‌کند و به ریپل فشار می‌آورد. همین از جمله عواملی است که بازار XRP را در سکون نگه داشته. سرمایه‌گذاران در انتظار نتیجه نهایی این مجادلات قانونی هستند.

سخن پایانی

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت ریپل نشان می‌دهد که این رمزارز می‌تواند آینده درخشانی داشته باشد. XRP در گذشته با رشد بیش از ۷۰۰۰ درصدی مواج شده و می‌تواند صعودی مشابه آن را تکرار کند. البته برخی چالش‌های قانونی مانند شکایت ارائه شده از سمت SEC ‌همچنان بازار آن را تحت‌تأثیر قرار داده و تا حدودی از رشد آن جلوگیری می‌کنند.

کدخبر: 152042

ارسال نظر