عرضه دلار با کارت ملی قطع شده است؟

اختصاص ۲۰۰۰ دلار سهمیه ای به هر ایرانی از فرصت‌های جذابی بود که خریداران دلار برای کسب سود از اختلاف قیمت این سهمیه با بازار آزاد، از آن استفاده می‌کردند. دلار سهمیه‌ ای در سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشت و فرصت‌های شیرینی را برای دلالان ارزی فراهم آورد؛ با شروع سال جدید اخبار سیاسی و اتفاقات داخلی متعددی سبب شد تا بازارساز برای مهار قیمت دلار اقدام به ارزپاشی کند

عرضه دلار با کارت ملی قطع شده است؟

 

اختصاص ۲۰۰۰ دلار سهمیه ای به هر ایرانی از فرصت‌های جذابی بود که خریداران دلار برای کسب سود از اختلاف قیمت این سهمیه با بازار آزاد، از آن استفاده می‌کردند. دلار سهمیه‌ ای در سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی داشت و فرصت‌های شیرینی را برای دلالان ارزی فراهم آورد؛ با شروع سال جدید اخبار سیاسی و اتفاقات داخلی متعددی سبب شد تا بازارساز برای مهار قیمت دلار اقدام به ارزپاشی کند. سیاستی که به نظر می‌رسد باعث شده تخصیص ۲۰۰۰ دلاری ارز سهمیه‌ای از ابتدای سال جاری بدون درج خبر رسمی قطع شود.

، اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با دلار مبادله‌ای در روزهای اخیر به حدود ۱۳ هزار تومان در هر دلار رسیده است. قیمت دلار روز دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ کف کانال سوم از کریدور ششم معامله شد و دلار مرکز مبادله با رقم ۴۹ هزار و ۹۱۰ تومانی عرضه شد. کاهش محدود قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش پلکانی دلار مبادله‌ای، اختلاف قیمت این اسکناس را در دو بازار متفاوت به حدود ۲۳ درصد رسانده است.

سود خرید دلار سهمیه‌ای به ۲۶ میلیون تومان رسید 

با در نظر گرفتن رقم‌های عنوان شده، سود خرید ۲۰۰۰ دلار مبادله‌ای رقمی بالغ بر ۲۶ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است. این در حالی است که برای خرید سهمیه مشخص شده دلار مبادله‌ای باید ۹۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان در حساب ارزی بلوکه کرد؛ در مقابل برای همین مقدار دلار در بازار آزاد باید رقم ۱۲۶ میلیون تومان اختصاص داد. گفتنی است خرید دلار سهمیه‌ای مستلزم بازگشایی حساب ارزی و بلوکه کردن ۱۰۰ دلار و امکان برداشت آن بعد از ۶ ماه است.

سود جذابی که نیست!

باید در نظر داشت محاسبه سود دلار سهمیه‌ای نسبت به بازار آزاد هرچند جذابیت بالایی دارد، اما با شروع سال ۱۴۰۳، سیاست‌گذار عرضه دلار سهمیه‌ای را بدون انتشار اخبار رسمی مبنی بر این موضوع قطع کرده است. بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از صرافی‌های مجاز پایتخت حکایت از عدم عرضه دلار سهمیه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۳ را می‌دهد.

 

به نظر می‌رسد افزایش تنش‌های سیاسی و الزام سیاست‌گذار برای ارزپاشی دلار جهت ممانعت از پرش‌های قیمتی، عرضه دلار سهمیه‌ای را از سوی بانک مرکزی ناممکن کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 155841

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر