هشدار هواشناسی؛ بارش فراوان تابستانی در راه ایران

منتظر غافلگیری بزرگ تابستانی باشید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته خبر داد و نسبت به خودداری از کوهنوردی در این شرایط جوی توصیه کرد.

منتظر غافلگیری بزرگ تابستانی باشید

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعدوبرق در ارتفاعات کشور طی روزهای پایانی هفته خبر داد و نسبت به خودداری از کوهنوردی در این شرایط جوی توصیه کرد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی مناطق کوهستانی کشور طی پنجشنبه تا جمعه (۷ تا ٨ تیرماه) افزود: فعالیت سامانه بارشی و خنک، در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز و ارتفاعات شمال شرق طی این مدت پیش‌بینی می‌شود. افزایش ابر و مه آلود شدن، وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید، بارش تگرگ و در قله‌های مرتفع بارش برف دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای وقوع بارش و ناپایداری جوی اظهارکرد: کاهش دید افقی و عمودی، احتمال اصابت صاعقه، جاری شدن سیل و وزش باد شدید در مناطق کوهستانی دور از انتظار نیست.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: شدت بارش‌های رگباری تا اواخروقت پنجشنبه (۷ تیرماه) در شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، بخش‌هایی از ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و شمال تهران و با شدت کمتر در ارتفاعات گلستان و سمنان می‌تواند منجر به وقوع سیلاب، رانش و لغزش زمین همچنین طغیان رودخانه‌ها شود. در این شرایط جوی از انجام فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، پروازهای تفریحی، کمپینگ و شب مانی اجتناب شود.

به گفته ضیاییان طی جمعه (۸ تیرماه) بارش‌ها با شدت کمتر و به‌صورت پراکنده در بعضی ساعات به‌ویژه بعدازظهر و غروب در ارتفاعات البرز تداوم دارد.

وی با اشاره به تداوم استقرار هوای گرم طی روز و افزایش تابش اشعه فرابنفش طی ساعات میانی روز در نیمه جنوبی کشور توصیه کرد: تمهیدات لازم حفاظتی جهت کاهش آسیب ناشی از افزایش اشعه فرابفش و گرمازدگی در طی روز در نیمه جنوبی کشور اتخاذ شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: در سایر مناطق کشور به‌ویژه مناطق شرقی و مرکزی کشور وزش باد گاهی شدید مهمترین پدیده جوی است.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: آسمان ارتفاعات پایتخت تا اواخر وقت پنجشنبه نیمه ابری تا ابری و مه آلود، افزایش سرعت وزش باد، به تناوب وقوع رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به‌ویژه در قله‌های مرتفع و جمعه اوایل روز آفتابی، از ظهر بتدریج افزایش ابر و افزایش باد، طی بعدازظهر و غروب رگبارو رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی می‌شود..

یک کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان کشور صادر شده است.

کبری رفیعی کارشناس هواشناسی با بیان اینکه هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی در نواحی غربی و شمالی کشور صادر شده است گفت: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و همچنین دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان درگیر این بارش‌ها خواهند شد.

وی افزود: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد بارش تگرگ نیز تشدید خواهد شد.

او بیان کرد: براثر این بارش‌ها امکان آسیب به محصولات کشاورزی وجود دارد. در نتیجه زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به وقوع بارش و عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش، عدم استفاده از آب باران برای دام ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش، عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش توصیه می‌شود

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 143621

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر