بی‌بی لوعه درگذشت، پیرترین زن خوزستان مشهور به مادر رزمندگان را بشناسید

پیرترین زن خوزستان بود که پس از ۱۰۸ سال در دارخوین درگذشت. نام‌اش بی‌بی لوعه بود و به مادر دارخوین و رزمندگان شهرت داشت. او در طول زندگی‌اش دوبار شاهد حمله به آبادان بود. یک‌بار۹۰ سال قبل وقتی انگلیسی‌‌ها آمده بودند آن زمان بی بی فقط ۲۰ سال سن داشت. و یک‌بار هم زمانی که صدام آبادان را محاصره کرد همان زمان که بی بی ۶۵ ساله شده بود و برای آن‌که به رزمندگان خدمت کند هرگز دارخوین را ترک نکرد.

بی‌بی لوعه درگذشت، پیرترین زن خوزستان مشهور به مادر رزمندگان را بشناسید

مادر جبهه های جنگ تحمیلی درگذشت. پیرترین زن خوزستان بود که پس از ۱۰۸ سال در دارخوین درگذشت.بی ‌بی ‌لوعه متولد سال ۱۲۹۴ بود که در سن ۱۲ سالگی ازدواج کرده و در دارخوین سکونت داشت، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی و در شرایطی که شهر دارخوین خالی از سکنه شده بود، در دارخوین ماند و همراه با پسرانش ضمن شکل‌دهی نیروهای مقاومت مردمی، خدماتی را به رزمندگان ارائه داد.

به گزارش عرشه آنلاین، او برای رزمندگان نا پخت و غذا درست کرد و لباس های رزمنده ها را شُست. این بانوی امدادگر و مدافع در روزهایی که شهرش در امان نبود، با روحیه سرشار از مجد و عظمت انقلابی، برای امنیت شهرش ایستاد و به مدافعان میهن خدمت‌رسانی کرد.

 نام‌اش بی‌بی لوعه بود و به مادر دارخوین و رزمندگان شهرت داشت. او در طول زندگی‌اش دوبار شاهد حمله به آبادان بود. یک‌بار۹۰ سال قبل وقتی انگلیسی‌‌ها آمده بودند آن زمان بی بی فقط ۲۰ سال سن داشت. و یک‌بار هم زمانی که صدام آبادان را محاصره کرد همان زمان که بی بی ۶۵ ساله شده بود و برای آن‌که به رزمندگان خدمت کند هرگز دارخوین را ترک نکرد.

بانوی مقاومت خوزستان، لوعه ناصریان نام داشت که به «بی‌بی‌لوعه» بود و طی دوران دفاع‌مقدس به مانند یک مادر خدمات شایانی را به رزمندگان جبهه حق علیه باطل ارائه می‌کرد، در سن ۱۰۸ سالگی به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

همان زمان بود که رزمنده‌ها او را بی‌بی صدا می‌زدند و در تمام آبادان و خرمشهر و دارخوین به او مادر رزمندگان می‌گفتند. پیش از حمله صدام بی‌بی زنی بود که مسافران او را می‌شناختند آن زمان در گرمای دارخوین بی بی کلمن‌ش را از آب یخ پر می کرد خودش را به جاده می‌رساند تا مسافران را آب بدهد.

مهربانی و مهمان نوازی او تا پایان عمرش ادامه داشت. در طول دوران جنگ فرماندهان زیادی به خانه او رفت و آمد داشتند. از قاسم سلیمانی گرفته تا شمخانی و صیاد شیرازی محسن رضایی و حتی بنی صدر هم آمده بودند.

محمدحسین ارسطوزاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان در پیام تسلیتی برای بی بی لوعه نوشت: «شهرستان شادگان و شهر دارخوین از رشادت و غریو مجاهدت این بانوی مقاومت، همواره آذین بسته خواهد ماند. نام بی‌بی‌لوعه با نام دارخوین همواره جاودان خواهد بود و وظیفه ما برای نشر و ترویج سبک زندگی، مبارزه و استقامت این بانوی مجاهد سنگین‌تر می‌شود؛ بانویی که درگذشتش غمی به وسعت روحیه استقامت و ایثار برای همه میدان‌داران بوده و خواهد بود.»

جالب اینکه سوم تیرماه ۱۴۰۲، به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان، آیین تکریم و جشن زادروز ۱۰۷ سالگی «بی‌بی لوعه»، با حضور فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری خوزستان، شیوخ و سادات دارخوین و جمعی از اهالی و مردم این شهر و برخی مسئولان استانی، شهرستانی و محلی در شهر دارخوین برگزار شده بود. زیرا بسیاری از رزمندگان آن سال‌ها که در این منطقه عملیاتی خدمت می‌کردند، بی ‌بی لوعه را به خوبی می‌شناسند و حتی به واسطه فعالیت‌هایش به او لقب «مادر جبهه‌ها» را می‌دهند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156420

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر